Europa heeft in 2025 afvalberg van 100.000 (!) ton windmolenwieken: ‘We zijn knettergek geworden’

• zondag 5 december 2021
  •   We zijn knettergek geworden

Amerika begraaft ze, en ook Europa heeft tegen 2025 een afvalberg van 100.000 ton niet-recyclebare bladen van windmolens. Er gaan de laatste dagen foto’s van begraven windmolenwieken rond op social media. “Het is dringend tijd voor een oplossing,” zegt Linde De Vriese van onderzoekscentrum Siris op de Belgische radio.

Binnen enkele jaren zullen bij ons in Europa de eerste bladen aan vervanging toe zijn. De Vriese verwacht de piek rond 2040. “Dat duurt nog 20 jaar, maar het is nu wel het moment om na te denken over mogelijke oplossingen, want die zijn er bij ons nog niet.”

Bioloog Richard Steenvoorden reageert: “Stoppen met windmolens bouwen en begin NU met gewone kerncentrales, en zet later in op thorium. Zo zorgen wij voor een energiezekere toekomst. Stop de vervuiling door het sprookje van ‘hernieuwbare energie’ en bespaar hiermee op afval én landgebruik.”

Groene energie heet dat dan

“Net zoals zonnepanelen veroorzaken ook windmolens uiteindelijk een grote afvalberg. Groene energie heet dat dan,” zegt burgemeester en Kamerlid (N-VA) Sophie De Wit.

Haar collega Tomas Roggeman voegt toe: “Wat was de meerwaarde van windmolens ten opzichte van kernenergie ook alweer?”

“Tegen kernenergie zijn vanwege kernafval, maar vervolgens wel niet-afbreekbare onderdelen van windmolens begraven. We zijn knettergek geworden,” twittert Leon Baten van Café Weltschmerz.