De provincie wordt bestuurd door Amsterdammers en andere Randstedelingen. Die hebben niks met de Noordkop. Dat moet anders, vinden Jeffrey Leever en de nieuwe partij OPNL

• donderdag 9 december 2021
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF

Bij de politiek op provinciaal niveau heeft de Noordkop momenteel weinig in de melk te brokkelen.

Lydia Jasper 9-12-2021

Raadslid Jeffrey Leever van OHK (Onafhankelijk Hollands Kroon) is betrokken bij de nieuwe partij OPNL, die ervoor wil zorgen dat lokale politieke partijen meer invloed krijgen in de Provinciale Staten van Noord-Holland te Haarlem.

In de zendtijd voor politieke partijen, vlak voor het journaal van zes uur, presenteerde de nieuwe partij OPNL zich deze week. Leever uit Wieringerwerf is achter de schermen actief bij het OPNL (Onafhankelijke Politiek Nederland).

Tot voor kort was deze landelijke partij beter bekend als OSF (Onafhankelijke Senaats Fractie). Leever was oud-Statenlid via Ouderenpartij NH in de OSF. ,,De enige vertegenwoordiger van 25 jaar onafhankelijke politiek in de Staten van Noord-Holland.’’ Waar een einde aan kwam na de provinciale verkiezingen in 2019.

Slogan

De huidige naam laat volgens Leever beter zien waar dit nieuwe platform voor staat. Met de slogan ’Kies lokaal in het stemlokaal’ hoopt OPNL in 2023 meer kiesgerechtigden over te halen om op een lokale partij bij de provincie-verkiezingen te stemmen.

Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen belandde ruim dertig procent van de te vergeven zetels bij lokale partijen. Zo telt de gemeente Hollands Kroon bijvoorbeeld maar liefst vier lokale partijen die vertegenwoordigd zijn in de raad: OHK, SHK, Lada, Anders!.

Inbreng

Maar dit succes vertaalt zich niet naar de Provinciale Staten waar de landelijke partijen nog steeds de scepter zwaaien. De inbreng vanuit de Noordkop is minimaal.

,,Ik schat in dat zo’n zeventig procent van de leden uit Amsterdam en omgeving komt. Jammer, want dat zie je dus terug in hoe naar de Noordkop wordt gekeken. Alleen bij speciale gelegenheden, bijvoorbeeld zoals wanneer er een windpark wordt geopend in de Wieringermeer, komt er een gedeputeerde een kijkje nemen. Noord-Holland boven de lijn Alkmaar-Hoorn is veelal niet interessant.’’

Voor informatie www.opnl.nl

Noordhollands Dagblad