Agro Jobs wil 169 man huisvesten in Middenmeer

• donderdag 23 december 2021

•  HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Plan voor logiesaccommodatie op bedrijventerrein Industrieweg

Lydia Jasper

ARBEIDSMIGRANTEN

Op bedrijventerrein Industrieweg in Middenmeer hoopt initiatiefnemer Agro Jobs Holland op termijn een logiesaccommodatie voor 169 arbeidsmigranten te kunnen bouwen.

Wens is om in 2023 te beginnen, maar dan moeten eerst nog wat hordes worden genomen. Het plan ligt nog niet ter inzage. Bedoeling is dat het logement na twintig jaar wordt omgebouwd naar bedrijfsunits.

Directeuren Bram Klaver en Joep Kieft van Agro Jobs uit Middenmeer hielden woensdagmiddag een inloopmiddag in de sportkantine van Flevo voor omliggende bedrijven en omwonenden aan de Brugstraat, maar daar liep het geen storm. Ook de gemeente Hollands Kroon had zich bij voorbaat afgemeld. ,,We hadden deze bijeenkomst ook liever ’s avonds gehouden’’, aldus architect Rolf Botman uit Andijk. ,,Maar vanwege de coronamaatregelen moeten we ons aanpassen.’’

Onbebouwd

Het betreffende perceel aan de Industrieweg 50a is nu grotendeels onbebouwd. Het kantoor dat er al staat, gaat dienst doen als de hoofdentree. Tevens komen daar een ruimte voor de beheerder en zeventien logiesplaatsen plus een restaurant met gezamenlijke keuken.

Het overgrote deel van de huisvesting is in de nieuwbouw gepland. Het gaat om 38 units, verdeeld over twee bouwlagen in vier aparte bouwblokken. Elk slaapvertrek beschikt over maximaal twee bedden. Ook komt er een recreatieterrein.

Er is sprake van een openbaar en een niet-openbaar gedeelte dat wordt afgesloten met een hek. Parkeren of de fiets stallen is buiten mogelijk, maar wie het terrein op wil, zal langs de receptie moeten. Hulpdiensten kunnen gebruik maken van een tweede doorgang.

Omvang

Voor Agro Jobs is het de eerste keer dat ze een project van deze omvang willen realiseren. Zo laat Joep Kieft weten. Het plan moet nog ter inzage worden gelegd en hij hoopt dat er volgend jaar een vergunning komt van de gemeente. ,,Ik ben langs alle bedrijven op de Industrieweg geweest om hen op de hoogte te stellen en ik heb omwonenden bijgepraat. Ze begrijpen dat zo’n voorziening wenselijk is, maar een aantal is er niet blij mee.’’

Sommigen hebben hun zorgen al geuit. ,,Ze willen weten hoe de afwikkeling van het verkeer geregeld gaat worden of ze verwachten overlast van algemene aard. Ik snap wel dat het gevoelig ligt en niet iedereen zit te wachten op 160 nieuwe buurmannen. Ik probeer mee te denken en ik hoop die zorgen weg te kunnen nemen.’’

Omgeving