Wie moet het falen van Kaag gaan onderzoeken? Iemand uit het partijkartel? Piri denkt van niet....!

• maandag 29 november 2021
  • Categorie: , , ,
  •   Er is gepleit voor onafhankelijk onderzoek. Waarheidsvinding, geen doofpottencultuur.

29-11-2021

Uit Tweeminuten debat: Samenstelling en opdracht onderzoekscommissie evacuaties Afghanistan 25 november 2021 Het lijkt Kati Piri (PVDA) geen goed plan om iemand van de coalitie dit onderzoek te laten leiden. Er is gepleit voor onafhankelijk onderzoek. Waarheidsvinding, geen doofpottencultuur. Alle oppositiepartijen in de Tweede Kamer verzetten zich tegen voormalig Defensieminister Frank de Grave (VVD) als voorzitter van een onderzoek naar de Afghanistan-evacuatie. "Het onderzoek naar wat er allemaal misging bij de evacuatie-operatie uit Afghanistan, mag geen enkele schijn van partijdigheid hebben", zegt PvdA-kamerlid Kati Piri. "Een oud-minister van Defensie en prominent VVD'er, die specifiek het handelen van partijgenoten onder de loep moet nemen, heeft die schijn tegen." Van links tot rechts Een motie van de PvdA krijgt nu al steun van twaalf partijen van links tot rechts. PVV, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie, DENK, JA21, SGP, VOLT, BBB en Bij1. "Het voelt enigszins als de voormalige slager die het vlees keurt", zegt SGP-Kamerlid Chris Stoffer.

Bert Brandsma