Voormalig Pfizer-topman Michael Yeadon: “We staan voor de poorten van de hel”

• donderdag 11 november 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Ongeveer alles wat de regering zegt over het virus is een leugen.”

11-11-2021

Voormalig Pfizer-topman Michael Yeadon: “We staan voor de poorten van de hel”

Ongeveer alles wat de regering zegt over het virus is een leugen.” Het zijn niet de woorden van een rebelse hooligan maar van Michael Yeadon, oud-topman van Pfizer. In heldere bewoordingen legt hij in een video  uit wat er volgens hem mis is met gentherapie en andere middelen die worden ingezet om het coronavirus te bestrijden.

“Ik heb me over dit onderwerp nooit eerder tot niet-wetenschappers gericht,” geeft Yeadon aan in de video die hij opnam voor de serie Planet Lockdown. Het is dan ook opvallend hoe no-nonsense hij aangeeft wat er volgens hem schort aan het coronabeleid: “Ik waarschuw je dat jouw regering tegen je liegt, op een manier die voor jou makkelijk te achterhalen is.” Over lockdowns zegt hij: “Onzin. Alleen mensen die ziek worden, last hebben van symptomen zijn besmettelijk. Ze lopen niet rond in de buurt.” Hij begrijpt dan ook niet waarom iedereen binnen moet blijven: “Degenen die ziek zijn blijven altijd thuis, zo is het altijd gegaan.”

“Mensen worden bang gemaakt met de aanwezigheid van nieuwe varianten. Maar als je eenmaal corona hebt gehad, blijf je immuun, decennialang.” Hij neemt de angst weg voor nieuwe varianten maar ziet ergens anders het gevaar opdoemen: “De vaccinatiepaspoorten baren me zorgen. Die dingen hadden we voor hele dodelijke ziekten zoals Gele Koorts. Daarmee wisten jij en anderen om je heen dat ze veilig waren,” zegt Yeadon die andere motieven bespeurt bij de invoering van de QR-code. “Het zijn de levens] van mijn kinderen en kleinkinderen die worden gestolen door een systematisch proces van angst en controle. We gaan vreselijke tijden tegemoet denk ik, en ik wil je wakker maken.”

Betrouwbaar

De uitbraak van het coronavirus heeft de medische wereld in het algemeen en de virologie en immunologie in het bijzonder van de ene op de andere dag in het middelpunt van de maatschappij geplaatst. Slechts weinigen weten echter van de hoed en de rand als het aankomt op het menselijk lichaam en gezondheid. Daarvoor moeten mensen op zoek naar informatie. Maar waar is betrouwbare informatie te vinden?

Een voorwaarde voor een goede informatiebron is onafhankelijkheid. Namens wie praat dokter x of onderzoeker y? Door wie wordt hij of zij betaald? ‘Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt,’ luidt het gezegde. Het is niet altijd makkelijk te bepalen of iemand autonoom opereert: de ins- en outs van de politiek op de werkvloer blijven vaak geheim. Het kan ook zo zijn dat iemand meerdere petten op heeft: op maandag bijvoorbeeld arts in het ziekenhuis, op dinsdag bestuurslid van een gezondheidsorganisatie en op woensdag adviseur van een farmaceutisch bedrijf.

Goede journalistiek legt structuren en verbanden bloot en draagt bij aan transparantie. Indirecte verbanden worden dan ook zichtbaar: mevrouw x werkt voor bedrijf y, dat gesponsord wordt door stichting z, waarvan de directeur geld verdient aan het product dat gemaakt wordt door bedrijf y.

Het gaat niet alleen om het ontmaskeren van dubieuze doktoren en PR-medewerkers. Het is minstens zo belangrijk betrouwbare bronnen te vinden. Sommige mensen zijn bij Michael Yeadon uitgekomen. Uitspraken zoals: “Ongeveer alles wat de overheid zegt is een leugen en wordt niet ondersteund door wetenschap, we staan aan de poorten van de hel” zijn stevig maar wel onderbouwd. Wat helpt, zeker in gesprek met mensen die wel voorstander zijn van vaccinatie en coronamaatregelen, is dat Yeadon een hoge positie heeft bekleed binnen een van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld. Dat geeft hem aanzien en autoriteit, en daar zijn veel mensen gevoelig voor. Het kan ervoor zorgen dat ze dan misschien tóch een interview of artikel met een kritisch geluid gaan lezen.

Yeadon is niet de enige wetenschapper van naam en faam die opstaat tegen het coronabeleid. Een van de meest geciteerde wetenschappers ter wereld, de Griekse onderzoeker John Ioannidis, spreekt zich ook uit. Net als Sucharit Bhakdi, de microbioloog met een lange staat van dienst in de Duitse wetenschappelijke wereld. De Franse Nobelprijswinnaar Didier Raoult en de Amerikaanse viroloog Robert Malone zijn twee van vele anderen.

CAFE WELSCHMERZ