Noordzeevissers werken mee aan onderzoek naar de impact van windmolens: ’De feiten op tafel over gevolgen voor natuur en visstand’

• dinsdag 9 november 2021
  • Categorie: , , ,
  • DEN HELDER

Zo’n 120 Noordzeevissers gaan samenwerken met het World Treasury Center bij onderzoek naar de impact van windmolenparken op milieu en natuur.

Annet van Aarsen 9-11-2021

De vissers, aangesloten bij de stichting Eendracht Maakt Kracht (EMK), vinden dat er tot nu toe bij het verlenen van vergunningen voor windmolens op zee te weinig aandacht is voor de milieueffecten. Ze maken zich zorgen: niet alleen omdat ze visgronden kwijt raken, maar ook omdat ze de natuur op zee zien veranderen. Ze denken dat de windmolenparken grote impact hebben maar zeggen ook dat er nog veel onduidelijk is.

„Het is een betrekkelijk nieuwe industrie waar nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, daarom dient het voorzorgprincipe te worden gehandhaafd”, is de mening van de vissers. „Voor je het weet zitten we in een onomkeerbare situatie waardoor het leven in zee en onze voedselvoorziening in gevaar komt.”

Waarnemingen

De vissers gaan dagelijkse vlootwaarnemingen op zee vastleggen in de databank van het World Treasury Center. EMK-voorman Dirk Kraak uit Den Helder: „Het gaat om allerlei waarnemingen. Hoe de vissentrek verandert, bijvoorbeeld. Maar ook als ik bijvoorbeeld langs een windmolenpark vaar en er staan tien turbines stil.”

Hij geeft grif toe dat de vissers zelf belang hebben bij het gebruik van de Noordzee. „Maar dat geldt ook voor de windmolenindustrie. De exploitanten zullen altijd zeggen dat windenergie goed is voor het milieu. Het is een gesloten wereld, je kunt niet zomaar naar een windmolenpark om zelf te kijken hoe het zit. En vanuit die hoek hoor je er weinig over. Er is geen lange termijnonderzoek naar de effecten van de windmolenparken op het marine leven. Dat willen we graag, de feiten op tafel. Ook als zou blijken dat er alleen maar positieve dingen over windturbines te melden zijn. Al geloof ik niet dat dát uiteindelijk de uitkomst zal zijn.”

Gigantisch register

World Treasury Center is een initiatief van taxateur Riks Noorman. Hij bouwt al zo’n dertig jaar aan een gigantisch register voor voer- en vaartuigen en andere grote machines met onder andere gegevens over hoeveel waarde ze hebben en hoe vervuilend ze zijn. Windmolens hebben ook een plekje in het register. Noorman heeft grote banken als klant, maar ook multinationals.

„Bij de visserij zit veel emotie. Maar het World Treasury Center staat er neutraal in”, zegt Noorman. „Op zich lijkt het een goed idee, een windmolen bouwen. Maar je moet je realiseren: het gaat om heel erg veel windmolens. En dan moet je toch een aantal dingen op een rijtje zetten. Hoe lang gaat een windmolen mee? Wat levert een windmolen op aan energie en wat kost het aan energie. Komen er stoffen vrij die schadelijk zijn? Ik heb het over PFAS, door mensen gemaakte stoffen die niet van nature in het milieu voorkomen en die giftig zijn of niet afbreekbaar.”

Goed onderzoek

„Door invloed van zout en wind en de snelheid waarmee windmolens draaien, worden de punten van die wieken bij wijze van spreken gezandstraald. Zo komt er PFAS in de natuur. Verder kun je denken aan het windvangeffect, die verandering van windstromen tot gevolg hebben. Ik heb dat effect zelf als piloot waargenomen. Vissers vermoeden onder andere verandering van zeestromen. En zo zijn er meer effecten die onderzocht moeten worden”, aldus Noorman. „Het lijkt erop dat windmolenparken meer energie kosten dan dat ze opleveren, maar het moet nu maar eens goed worden uitgezocht.”

Noordhollands Dagblad

Ze zouden iedere milieuactivist zoals we de leden van GL,D'66, CU, PvdA en nog wat verdwaalde meelopers eens een uurtje onder water in een duikersklok moeten laten vertoeven zodat ze kunnen horen wat een hels kabaal die zwaaipalen onder water maken. Zo vreemd is het niet dat we regelmatig lezen dat er weer zeezoogdieren verdwaald en gestrand zijn . Het natuurlijke sonar van de dieren wordt gigantisch verstoord door die dingen. We hebben het dan nog eens over de miljoenen trekvogels die op zee en land door die dingen vermorzeld worden. Natuurvriendelijk? de malloten weten niet waar ze het over hebben, ze leven in hun eigen gefantaseerde wereldje, opgestookt door perverselingen zoals Nijpels en die van Green Peace.

Feiten tellen helaas niet meer in deze waanzinnig geworden wereld. Wat Rutte & co vertellen dat is de enige waarheid die nog geaccepteerd wordt door de mensen massa. Kortom: de massa is een massa hypnose waardoor een leven als mens of als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf straks niet meer bestaat. De enige oplossing is de massa uit hypnose halen en als massa NEE zeggen tegen alle waanzin die niet op basis feiten tot stand is gekomen.

De massa hypnose stopt vanzelf als de uitgestelde genocide begint vanwege de
    verplichte Corona "vaccins"

Unknown zei

Lieve mensen, we gaan voor de feiten. Jullie input is van groot belang voor al onze kinderen...

Riks Noorman - World Treasury Center

Dekker zei

Unknown, wat bedoelt u eigenlijk te zeggen met uw commentaar?
    Bedoelt u de gemanipuleerde feiten van deze Regering en media of de werkelijke feiten aangedragen door de steeds groter wordende groep van integere onderzoekers?