Kort geding tot onmiddellijke beëindiging vaccinaties en QR-samenleving

• donderdag 4 november 2021
  • Categorie: , , ,
  • Maandag 8 november 2021 rechtszaak tegen CBG en leden Gezondheidsraad

Rotterdam – 4 november 2021

Viruswaarheid en de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken spannen samen een kort geding aan tegen het College Beoordeling Geneesmiddelen en negen leden van de Gezondheidsraad. Inzet is de onmiddellijke opschorting van de markttoelating  van alle COVID-19-vaccins.

De commissieleden, waaronder Marion Koopmans, adviseerden om de immunotherapieën tegen COVID-19 van Pfizer/BioNTech, Moderna, Janssen en AstraZeneca op te nemen in het Rijksvaccinatieprogramma voor iedereen boven de 12 jaar. De adviezen zijn volgens de dagvaarding in strijd met internationaal bindende medisch-ethische regels en de eigen criteria voor publieke vaccinatieprogramma’s. De leden hadden op basis van de beschikbare gegevens niet mogen oordelen dat de vaccins ‘veilig genoeg’ zijn. Ook ontbreekt een aantoonbare gezondheidswinst.

College Beoordeling Geneesmiddelen (CBG)

Het is de wettelijke  taak van het CBG om te voorkomen dat onveilige geneesmiddelen de volksgezondheid schaden. Uit de verslagen van het CBG blijkt dat bij het toezichtsorgaan twijfel bestond over de kwaliteit en veiligheid van de immunotherapieën. Deze twijfel was achteraf terecht. Nooit eerder ontving het Lareb zoveel meldingen van overlijdens en bijwerkingen. Het CBG greep desondanks niet in.

QR-samenleving

Het kort geding richt zich voorts tegen de discriminerende QR-samenleving die het dagelijkse leven van ongevaccineerden in toenemende mate beperkt. De immunotherapieën zijn volgens de voorwaardelijke vergunning niet toegelaten om verspreiding van het virus tegen te gaan. Deze eigenschap hebben de producten namelijk niet. Daarmee valt de bodem uit onder een beleid waarbij minister De Jonge met een beroep op solidariteit iedereen onder grote druk zet om zich te laten prikken ter bescherming van anderen

Noodtoelating

Het Europese Geneesmiddelenbureau (EMA) liet de immunotherapieën op basis van een minimaal veiligheids- en effectiviteitsdossier met een voorwaardelijke noodtoelating op de markt.  De producenten sloegen een groot aantal voorgeschreven preklinische en klinische veiligheids- en effectiviteitsonderzoeken over. Aan de voorwaarden voor het gebruik van de noodtoelatingsprocedure is evenmin voldaan.

De zitting vindt plaats op maandag 8 november 2021 om 11.00 uur te Den Haag en is op de sociale mediakanalen en de website van Viruswaarheid live te volgen.

Betekende dagvaarding

Dagvaarding bodemprocedure