’Kabinet echt losgeraakt van de realiteit’

• zaterdag 13 november 2021
  • Categorie: , ,
  • Dirk Beljaarts: ,,De BV Nederland moet bloeden voor Haags gepruts.’’

Roy Klopper  13-11-2021

INTERVIEW

WOERDEN Directeur Koninklijke Horeca Nederland Dirk Beljaarts Koninklijke Horeca Nederland zag wel een donkere wolk aankomen, maar zo zwaar als de nieuwe coronamaatregelen de branche raken? Nee, dat hadden ze echt niet verwacht. Volgens directeur Dirk Beljaarts wordt de horeca gebruikt als pressiemiddel om het aantal vaccinaties op te drijven.

De milde lockdown met vroege avondsluiting van cafés en restaurants betekent nu al een streep door duizenden kerstdiners en oudjaarsborrels in de horeca, zo voorziet branchedirecteur Dirk Beljaarts. De directeur van Koninklijke Horeca Nederland laat zich ongekend kritisch uit over het kabinetsbeleid. „Ze zijn echt losgeraakt van de realiteit.” Beljaarts, geboren Brabander en getogen Limburger, is alleen al door zijn afkomst geen man van al te grote woorden en luidkeels verkondigde opinies. Maar na het bekend worden van de nieuwste kabinetsplannen trekt hij fel van leer. „Afgelopen nacht sijpelde na het Catshuis-overleg al door dat ze opnieuw de horeca op de korrel hebben. Natuurlijk wisten we dat er wat zat aan te komen, maar niemand rekende op deze zware klap van een ultravroege sluitingstijd. Laat staan liefst drie weken semi-lockdown. Als branchevereniging zijn wij vooraf geen moment benaderd. Ronduit stuitend.”

’Ronduit schandalig’

Ofschoon contactonderzoek van GGD’s en RIVM uitwijst dat nog geen drie procent van de coronabesmettingen in kroeg of restaurant is overgebracht, wordt de horeca opnieuw als een van de eerste sectoren geslachtofferd door ’coronagoochelaars’ Rutte en De Jonge. De KHN-voorman denkt wel te weten waarom: „We worden gebruikt als pressiemiddel om het aantal gevaccineerden op te schroeven. Het is ronduit schandalig dat een hele branche met dat doel wordt gepakt. Vergeet daarbij niet dat we het tijdens de eerdere lockdowns al zo zwaar hadden. Want hecht nou geen waarde aan al die kabinetsverhalen over volledige compensatie: niemand heeft zijn verlies door de verplichte coronasluiting voor 100 procent vergoed gezien.”

Beljaarts is onthutst over de nieuwe maatregelen. „Dit kabinet claimt voor ondernemers op te komen, maar laat in de praktijk hardwerkende mensen keihard vallen. We lijden nu al te lang onder politiek wanbeleid. Twintig maanden lang gebeurde er helemaal niets aan extra handjes in de zorg en een betere beloning voor al het hardwerkende personeel in de ziekenhuizen. Daardoor is er nu druk op de ic’s en moet de BV Nederland bloeden voor Haags gepruts.”

Dat bloeden zal na deze nieuwe mokerslag amper te stelpen zijn, zo voorziet Beljaarts. „November en de feestmaand december zijn traditioneel al belangrijke omzetmakers. Dit jaar hadden veel horecazaken er al helemaal alle hoop op gevestigd om nog iets van hun megaverliezen goed te maken. Maar sinds de eerste geruchten over een naderende coronasluiting, regent het deze week annuleringen voor kerstdiners. Gasten zijn niet gek en herinneren zich net als wij dat eerdere sluitingen die door het kabinet als ’kort’ werden aangekondigd uitliepen op maanden. Mensen kiezen daarom voor de zekerheid en organiseren kersdiners thuis. Daarmee is december nu al een verloren maand.”

Stellingname

Intern KHN-beraad met juristen heeft geleid tot een opvallende stellingname: de koepel zegt ’volledig begrip te hebben voor ondernemers die de avondsluiting naast zich neerleggen’.

Beljaarts: „Die woorden zijn zorgvuldig gekozen, want we mogen als branchevereniging natuurlijk niet oproepen tot wetsovertredingen. Maar we hopen hiermee wel duidelijk te maken dat het hier geen luxediscussie betreft. Voor veel collega’s is het een kwestie van overleven. Ondernemers die door hun verzet in de problemen komen, kunnen een beroep doen op onze juridische bijstand.”

Twintig maanden lang gebeurde er helemaal niets aan extra handjes in de zorg

Noordhollands Dagblad