‘De patiënten die wij op de ic hebben liggen, zijn eigenlijk allemaal gevaccineerd’

• zaterdag 6 november 2021
  • Categorie: , ,
  • Voor wie zou denken dat de intensive care-afdelingen nu vol liggen met niet-gevaccineerden: dat klopt niet langer, meldt de Belgische regionale tv-zender ATV.

6 november 2021

“Bij ons op dit moment zien wij toch wel een grote meerderheid zogenaamde doorbraakinfecties,” zei Kristiaan Deckers, een hoofdarts van de Gasthuiszusters in Antwerpen (GZA). “Dat is anders dan een aantal weken geleden toen we inderdaad een meerderheid niet-gevaccineerden op de ic hadden.”

Tussen de 55 en 60 jaar

“Op dit moment is dat niet meer zo,” vervolgde Deckers. “De patiënten die wij in GZA nu op de ic hebben liggen – ik heb het gisteren nog nagekeken – die zijn eigenlijk allemaal gevaccineerd.”

De gemiddelde leeftijd van mensen met ‘doorbraakinfecties’ bij GZA ligt tussen de 55 en 60 jaar.

Ook elders in België liggen er voornamelijk gevaccineerden in het ziekenhuis. “De patiënten die wij opnemen zijn meer en meer gevaccineerde patiënten,” zei Jo Leysen, directeur van het Algemeen Ziekenhuis Turnhout, tegen de regionale zender RTV. “Ik weet dat men soms andere geruchten hoort, maar de grote meerderheid van de patiënten die wij nu opnemen, zijn gevaccineerde mensen.”