Onderzoek naar Oostenrijkse WEF-marionet Sebastian Kurz wegens schending van vertrouwen, corruptie, omkoping en mediamanipulatie

• zondag 10 oktober 2021
  • Categorie: , ,
  • Het Oostenrijkse anticorruptiebureau van het openbaar ministerie heeft gezegd dat kanselier Sebastian Kurz en negen anderen op verdenking van omkoping en schending van vertrouwen in onderzoek zijn geplaatst na een inval in verschillende eigendommen, meldt RT.

7-10-2021

Woensdag verklaarden de anticorruptieambtenaren dat Kurz, leden van zijn partij en verscheidene topassistenten aan een onderzoek waren onderworpen. De kanselier is een van de tien personen tegen wie een onderzoek loopt op verdenking van schending van vertrouwen, corruptie en omkoping.

Volgens Oostenrijkse media verdenken de openbare aanklagers het ministerie van Financiën en Kurz’ conservatieve Volkspartij (OVP) ervan krantenbaas Wolfgang Fellner te hebben omgekocht om de kanselier positief te portretteren in de publicaties van zijn bedrijf.

In zijn verklaring op woensdag beweerde het openbaar ministerie dat tussen 2016 en ten minste 2018 middelen van het ministerie van Financiën werden gebruikt om te betalen voor “partijpolitiek gemotiveerde en soms gemanipuleerde enquêtes” door een opiniepeilinginstituut. Het merkte ook op dat deze resultaten werden gepubliceerd in het redactionele gedeelte van een Oostenrijks dagblad en andere media binnen dezelfde groep.

Mediengruppe Osterreich, de uitgeverij van Fellner, heeft de beschuldigingen reeds van de hand gewezen en beweerd dat de onderzoeken gebaseerd waren op “ernstige misverstanden”.

Eerder op woensdag deden de openbare aanklagers invallen in de kantoren van Kurz’ conservatieve partij en twee federale ministers, alsook in verschillende woningen. Het bewijsmateriaal dat bij de huiszoekingen is gevonden, zal nu worden bekeken en geëvalueerd, aldus de onderzoekers.

Oostenrijkse Groenen betwijfelen of kanselier in ambt kan blijven nadat onderzoek naar hem is ingesteld wegens corruptie en omkoping

De Oostenrijkse vicekanselier Werner Kogler van de Groene Partij betwijfelt of kanselier Sebastian Kurz in zijn ambt kan blijven nadat de openbare aanklager heeft aangekondigd dat er een onderzoek naar de leider van het land zal worden ingesteld, bericht RT.

In een verklaring op donderdag zei Kogler, leider van de Groene Partij, dat ze niet konden terugkeren naar “business as usual” met hun coalitiepartners, geleid door Kurz.

“De feiten moeten volledig worden vastgesteld… Het vermogen van de kanselier om te handelen wordt in deze context in twijfel getrokken”, zei Kogler in een verklaring. Hij riep op om kwesties met betrekking tot Kurz’ vermeende betrokkenheid bij corruptie en omkoping “volledig te verduidelijken” voordat ze kunnen terugkeren naar hun agenda.

“We moeten zorgen voor stabiliteit en orde”, zei Kogler, maar hij wilde niet suggereren dat de coalitie moet worden beëindigd.

Valse verkiezingspeilingen in ruil voor 1,2 miljoen van het ministerie van Financiën

Nu, voor het eerst, lijkt er solide bewijs te zijn van de gekochte regeringspers, meldt Wochenblick. Voor welwillende berichtgeving en – ten gunste van Kurz – vervalste verkiezingspeilingen zou het dagblad “Österreich” 1,2 miljoen euro aan belastinggeld hebben ontvangen.

Kurz zou in dit alles de poppenspeler en altijd de profiteur zijn geweest – en daarom wordt hij nu aangeklaagd. Maar Sophie Karmasin (voorheen opinieonderzoekster, later minister van gezin op ÖVP-kaart) en Thomas Schmid, die het brein achter de manipulatie zou zijn geweest, worden nu ook aangeklaagd. Andere ÖVP-medewerkers, maar ook de redacteur van “Österreich”, worden nu met vervolging bedreigd. Een veroordeling kan leiden tot tien jaar gevangenisstraf.

“Journalisten de grootste hoeren op de planeet” – Had Strache gelijk?

Falter-journalist Florian Klenk merkt op: “Wat Heinz Christian Strache (FPÖ) in Ibiza impliceerde – namelijk dat journalisten gekocht kunnen worden omdat ze de ‘grootste hoeren op de planeet’ zijn – is door de ÖVP in praktijk gebracht. Tenminste, zo staat het in de praatjes van Thomas Schmid.” En Karin Kneissl zou in de onderzoekscommissie, onder de verplichting de waarheid te zeggen, hebben verklaard dat zij, toen zij het ministerie van Buitenlandse Zaken overnam van haar voorganger Kurz, een gigantisch reclamebudget van 1,8 miljoen euro had opgemerkt. Zij heeft het toen onmiddellijk laten annuleren – tot verontwaardiging van veel media.

“Ik ken geen rechtsgrondslag op grond waarvan een administratieve eenheid als een federaal ministerie regelmatig een particulier bedrijf als een uitgeverij moet financieren met bijdragen die in de miljoenen lopen. Bij gebrek aan een dergelijke rechtsgrondslag en met het oog op een relatief klein budget, besloot ik dit toenmalige budget van 1,8 miljoen euro te investeren in inhoudelijk beleid.”
    – Ex-minister van Buitenlandse Zaken Karin Kneissl

Het gladde imago van Sebastian Kurz lijkt te zijn verdwenen. De beschuldigingen tegen de jonge kanselier worden steeds omvangrijker. Is het Turkse kaartenhuis Kurz nu aan het instorten?

Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Zie ook:

Oostenrijkse kanselier Kurz stapt op vanwege corruptieschandaal