Meer schepen in de haven, maar Port is nog niet uit de gevarenzone. ’Eind dit jaar probleem met de liquiditeit’

Datum:
  • zaterdag 2 oktober 2021
  • in
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

    Er varen dit jaar meer koopvaardijschepen de haven van Den Helder in en uit. Na het dieptepunt in 2020 lijkt Port of Den Helder de weg omhoog te hebben teruggevonden, maar is nog niet uit de gevarenzone.


    Arie Booy 2-10-2021


    Dat meldt de directie in de halfjaarlijkse presentatie voor de aandeelhouder gemeente. ’In 2020 heeft PoDH te maken gehad met een flinke daling in het aantal scheepsbezoeken en de opbrengsten, als gevolg van de coronacrisis en de daling van de gasprijs’, stelt directeur Jacoba Bolderheij.

    In het 2e kwartaal is het aantal scheepsbezoeken toegenomen ten opzichte van voorgaand jaar, maar nog niet op het niveau van eerdere jaren. De kosten worden weliswaar strak in de gaten gehouden, maar zullen hoger zijn dan de opbrengsten in 2021. Bolderheij houdt rekening met een verlies in lijn met afgelopen jaren. De gemeenteraad zal niet blij zijn met dit nieuws. Eerder dit jaar werd besloten de gang van zaken bij het havenbedrijf te laten doorlichten door financieel-economische onderzoekers.

    Probleem

    De Raad van Commissarissen waarschuwde al voor een financieel probleem eind dit jaar. Nu meldt de directie: ’De kans is reëel dat eind 2021 een liquiditeitsprobleem ontstaat en dat er geen ruimte is om tegenvallers op te vangen in de omvangrijke onderhoudsprojecten’.

    Om die reden werd begin juli besloten om de gemeente het verzoek te doen tot een bijdrage van € 5.657.000 voor de jaren 2021 en 2022. De motivatie voor deze stap is dat: ’de investeringsopgave in hoofdzakelijk publieke werken en openbare kades erg omvangrijk is. Het is niet redelijk dat deze investeringen uitsluitend door de Port worden gedragen’, schrijft de directie in de rapportage.

    Het is een weeffout die destijds bij de verzelfstandiging van de haven niet is opgemerkt; het onderhoud aan verouderde kades en kunstwerken vormt nu een molensteen om de nek van de bestuurders. Port of Den Helder stelt ondertussen waar mogelijk investeringen uit en onderzoekt of onderhoudsniveaus kunnen worden bijgesteld.

    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten