• zaterdag 2 oktober 2021
  • BURGERVLOTBRUG Bouw van Zonnepark Burgervlotbrug is van start gegaan. Langs Noordhollandsch kanaal komen 7488 panelen

2-10-2021
    Met het plaatsen van een bouwbord is gisteren de bouw van zonnepark Burgervlotbrug van CWV Kennemerwind officieel van start gegaan.

Het zonnepark zal bestaan uit 7488 panelen, die tussen de vijf noordelijke windturbines van het gelijknamige windpark langs het Noordhollandsch Kanaal komen te liggen.

Initiatiefnemer van het zonnepark is de Coöperatieve Windenergievereniging Kennemerwind U.A. ondersteund door de landelijke koepel Energie Samen. Voor het ontwerp en realisatie is gekozen voor het bedrijf Eturn uit Alkmaar, de bouw van de onderconstructie is het werk van de Mannen van Staal uit Leeuwarden. Leden van de coöperatie Kennemerwind maar ook omwonenden krijgen na realisatie de mogelijkheid financieel te participeren.

In overleg met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, de provincie Noord- Holland en de Gemeente Schagen is gekozen voor een ontwerp met een omvang waardoor de beschikbare capaciteit op de reeds bestaande kabel zo optimaal mogelijk kan worden benut. ,,Door het aanleggen van een beplanting aan de westzijde van het zonnepark zal ook de biodiversiteit toenemen. De panelen zullen zo worden geplaatst dat beweiding met schapen in principe mogelijk blijft’’, aldus Kennemerwind.

Het bedrijf verwacht een gemiddelde jaarproductie van 2,5 miljoen kWh aan schone stroom, wat overeenkomt met het gebruik van circa 750 huishoudens.

Noordhollands Dagblad

Totaal van de pot gerukt en het wordt met de dag gekker in dit land.