Jongerenweek in Hollands Kroon heeft als doel een brug te slaan tussen jeugd en politiek

• dinsdag 5 oktober 2021

HOLLANDS KROON ANNA PAULOWNA

Covid gooide vorig jaar roet in het eten, maar dit jaar gaat hij toch echt van start: de HK Jongerenweek. Met onder meer als doel de jeugd meer bij de politiek te betrekken, te horen wat er bij de jeugd leeft en ze te vertellen wat de rol van de gemeente is.

Winnie van Galen  5-10-2021

De week duurt van 11 tot en met 15 oktober en is bestemd voor leerlingen vanaf de basisschool tot de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs. Met als centrale locaties RSG Wiringherlant, het gemeentehuis De Ontmoeting in Anna Paulowna en het Kroondomein, de werkplek van ambtenaren. De week, een proef, is georganiseerd door de gemeente en Wiringherlant.+

Zorgen

De start van het programma is voor leerlingen van de basisschool. Ze krijgen informatie over de betekenis van de gemeente. Daarnaast worden ze uitgedaagd na te denken over hun omgeving: wat vinden ze belangrijk, over welke zaken willen ze graag meepraten, waar maken ze zich zorgen over. Aan het programma doen negen basisscholen mee. Een dag later zijn de eerste twee klassen van het Wiringherlant aan de beurt, bij elkaar een kleine driehonderd leerlingen. Ze krijgen hetzelfde programma voorgeschoteld als de basisschoolleerlingen.

Op dag drie maken leerlingen van vmbo 2 en havo en vwo 3 eveneens kennis met de gemeente. Een plek waar ze later misschien wel willen werken, daar ligt voor een deel de focus op. Donderdag is het de beurt aan de leerlingen van vmbo 3 en havo/vwo 4. Leidend is onder meer de vraag hoe ze invloed kunnen uitoefenen op zaken die ze belangrijk vinden.

Motie

Op de laatste dag, vrijdag, gaan de leerlingen van de hoogste vmbo en havo/vwo klassen in de raadszaal met elkaar in debat onder leiding van burgemeester Rian van Dam. Dat gebeurt aan de hand van een motie. Ook hier worden de resultaten teruggekoppeld aan de gemeenteraad.

De kiem van de HK Jongerenweek is in 2019 gelegd. De gemeenteraad omarmde toen een motie met als doel de jeugd meer te betrekken bij de politiek. Indieners waren onder meer de jonge gemeenteraadsleden Lars Ruiter en Daan Pruimboom, beiden lid van Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK). Lars Ruiter: „Mijn indruk is dat jongeren veel ideeën hebben, waar het heen moet, maar dat de politiek ver van ze afstaat. Met de Jongerenweek hopen we een brug te kunnen slaan.”

Noordhollands Dagblad

De politiek neemt haar eigen burgers al lang niet meer serieus dus wat kan de jeugd dan verwachten, een lolly, uit te rijken door Rutte?

Excuus voor de taalfout, uitreiken moet uiteraard met ei.

Ooit een jong meisje voor de verkiezingen horen zeggen op de vraag waarop ze gaat stemmen: Nou, ik denk D66 want die *hebben* iets met onderwijs.

Hoe dom. En dat zijn de meeste van deze wezels. Thuis moeten deze kinderen beter worden opgevoed.

Je krijgt wat je stemt! Domme mensen. De huidige leidende partijen hebben er dagelijks heel veel werk van om de *populisten* buiten de regering te houden.
    Wat zijn populisten?

Vraag het maar aan onze versleten vrouw met de naam Wouke van Scherrenburg.

Ons onderwijs is verrot en daar begint het mee maar dat ik 32 jaar geleden mijn kinderen van school heb gehaald ben ik nog steeds blij mee.
    Het was op de Nico Tinbergenschool in Schagen waar een onderwijzer aan mijn kind vroeg waar zijn ouders op stemde.
    Wat een verrotte maatschappij. En nee; we hebben geen domocratie!

Hoe dommer het volk; hoe makkelijk is het voor de boven ons gestelden.