In de Kop van Noord-Holland komen waarschijnlijk geen extra opvangplekken voor asielzoekers, ondanks oproep Grapperhaus

• vrijdag 22 oktober 2021
  • Categorie: , , ,
  •  DEN HELDER

Er komen in Den Helder geen extra plekken beschikbaar voor asielzoekers. Hollands Kroon gaat zoeken naar locaties die snel geschikt kunnen worden gemaakt voor de noodopvang van statushouders en andere mensen die snel een woning nodig hebben.

Delano Weltevreden 22-10-2021

Minister Ferd Grapperhaus heeft met spoed honderden asielplekken nodig. Hij heeft gemeenten dringend verzocht om plekken beschikbaar te stellen.

Den Helder draagt qua opvang van asielzoekers al een aardig steentje bij, zegt woordvoerster Florentine de Maar namens burgemeester en wethouders: ,,Ook Den Helder heeft het verzoek ontvangen. In Den Helder hebben we de opvang van vluchtelingen al jaren goed geregeld. Met het COA hebben we afgesproken dat we maximaal duizend vluchtelingen in totaal opvangen. Vooralsnog voorzien we daarom niet in de noodopvang. Maar het gesprek daarover kan altijd worden aangegaan.’’

Regionaal

De Helderse asielzoekers zitten in azc Doggershoek aan de Burgemeester Ritmeesterweg en in de opvanglocatie aan de Nieuweweg. Daarnaast zijn er locaties waar alleenstaande minderjarige vluchtelingen worden opgevangen.

Schagen heeft geen specifiek verzoek ontvangen, zegt woordvoerster Ans Heijne: ,,Wel zijn we regionaal bezig. In Noord Holland-Noord gaf de regio tijdens het provinciale overleg aan dat, dankzij inzet van Heerhugowaard en Den Helder, al veel gedaan wordt. Er worden in deze beide gemeenten nu ruim 1500 vluchtelingen opgevangen. In Schagen vangen wij enkele minderjarige vluchtelingen op, in samenwerking met NIDOS. Deze stichting draagt zorg voor minderjarige vluchtelingen. Dit gaat om kleine aantallen en is maatwerk.’’ De gesprekken over de opvang van asielzoekers worden regionaal gevoerd, zegt de woordvoerster.

Specifiek

Hollands Kroon kan nog niet heel specifiek antwoord geven, vertelt woordvoerster Noortje Slot: ,,We gaan kijken naar locaties die snel geschikt kunnen zijn voor noodopvang van statuszoekers en eventueel spoedzoekers, waar we al woningbouwplannen voor hebben die nu nog niet mogelijk zijn. Hier is nog niets concreets over te zeggen, qua locaties.’’

Statushouders die nog geen woning toegewezen hebben gekregen, zitten in asielzoekerscentra en houden dus plekken bezet die nodig zijn voor vluchtelingen. Als de statushouders naar een reguliere woning verhuizen bevordert dat de doorstroom.

Texel kan vanwege de herfstvakantie niet de mensen bereiken die antwoord kunnen geven op de gestelde vragen, zegt woordvoerster Muriëlle Bergman.

Lees ook: Boten, complexen en hotels. Gemeenten zijn wanhopig op zoek naar tijdelijke opvangplekken voor asielzoekers [kaart]

Lees ook: Grapperhaus vraagt met spoed om 800 asielopvangplekken

NoordhollandsDagblad