Gemeente Hollands Kroon wil samenwerking met inwoners verbeteren

- Persbericht

8-10-2021

Gemeente Hollands Kroon wil samenwerking met inwoners verbeteren

Tussen 8 oktober en 1 november houdt de gemeente Hollands Kroon een enquête onder inwoners. Inwoners kunnen hun mening geven. Bijvoorbeeld over meepraten, meebeslissen en meedoen met de gemeente Hollands Koon. Zij kunnen hun mening geven via een digitale vragenlijst op gemeenteraad.hollandskroon.nl/geefjemening. Zo onderzoekt de gemeente hoe de komende jaren de samenwerking met inwoners nog beter kan.

Naast inwoners, vullen ook raadsleden, de collegeleden en ambtenaren van de gemeente Hollands Kroon de vragenlijst in. Daarmee wordt duidelijk of alle betrokken personen hetzelfde beeld hebben. Het doel is om de werkwijze beter te laten aansluiten bij hoe inwoners willen samenwerken. Zo wordt de lokale democratie versterkt.

Vernieuwing in democratie

Bij het onderzoek maakt de gemeente Hollands Kroon gebruik van de Quick Scan Lokale Democratie. Deze is gemaakt onder de vlag van Democratie in Actie, een samenwerkingsverband van onder meer het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) , de VNG, de Nederlandse vereniging voor raadsleden en de Vereniging van griffiers. Door samen te werken, spannen de partijen zich in voor vernieuwing in de democratie. Het stimuleren van samenwerken met inwoners en het stimuleren van ideeën is daarvan één onderdeel.

HK