VVD kan in niets meer ‘rechts’ worden genoemd

• donderdag 23 september 2021
  • De eerste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen illustreren een sluipende aardverschuiving in ’s lands partijpolitieke landschap. En wel specifiek het schuiven van de VVD die definitief een centrumpartij is geworden en in niets meer ‘rechts’ kan worden genoemd, schrijft Carla Joosten.

23-9-2021

Waarnemend VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans maakte een glanzende entree qua presentatie. Het zonnetje in huis. Altijd goed, zeker in een land waar de corona blues heerst en waar je met negativisme eerder scoort dan met een positieve toon.

Lees ook deze impressie van het debat door Eric Vrijsen: VVD in onderdanige rol tijdens Algemene Beschouwingen

Maar ze bleek ook een handelaar in politieke waar – koopjes voor 1 miljard euro – die de indruk wekte alle kanten op te kunnen. Links of rechts. Opeens werd helder dat de VVD van Hans Wiegel en Frits Bolkestein niet meer is. En dat komt uiteraard niet alleen door Sophie Hermans.

Partijleider Rutte ontpopte zich in elf jaar tot kameleon

Partijleider Mark Rutte opereert al elf jaar als premier van diverse coalities. Hij probeerde het eerst met het CDA en gedoger PVV, regeerde vervolgens succesvol met de linkse PvdA en daarna met het centrum-rechtse CDA, het links-liberale D66 en de ChristenUnie.

Rutte als kameleon pur sang. En in het parlement evolueerde Klaas Dijkhoff na eerdere uithalen naar ‘klimaatdrammer’ Rob Jetten van D66 al richting sociaal-liberalisme van datzelfde D66.

Zijn opvolger Hermans zet die lijn door. Zij blijkt de pragmatist die overal in de Tweede Kamer handel ziet en daarvoor ruimhartig 1 miljard euro belastinggeld uittrekt. Ze geeft dat miljard gelukkig niet zomaar uit handen. Dat dan weer wel.

De boetekleden die ze aantrok met betrekking tot het klimaat en over haar eigen opstelling als zorgwoordvoerder in het verleden – waren van een grootsheid. Wat het klimaat betreft, ziet de VVD het nu anders en Hermans zelf had te weinig oog gehad voor de ‘zorgcowboys’. Ze had niet zo snel tegen linkse collega’s moeten zeggen dat er in de zorg helemaal geen markt is en daarmee basta. Ze had beter moeten luisteren. Groots omdat terugkomen op eerdere inzichten ongebruikelijk is in de politiek.

Waarin onderscheidt de VVD zich nog van pakweg D66 en het CDA?

Maar de nieuwe positionering leidt ook tot de vraag waarin de VVD zich nog onderscheidt van pakweg D66 en het weer naar het centrum neigende CDA.

Rutte hoopte de afgelopen jaren nog wat kleur op de liberale wangen te krijgen door het grote bedrijfsleven tegemoet te komen met de afschaffing van de dividendbelasting en andere bedrijfsvriendelijke maatregelen. Allemaal mislukte pogingen die zijn partij uiteindelijk meer schaadden dan goed deden.

Nu ook nog de verhoging van de zorgsalarissen

Midden in de schaamtevolle impasse van de kabinetsformatie buigt zijn demissionaire kabinet uiteindelijk ook voor de Kamerwens om de zorgsalarissen te verhogen, terwijl het kabinet terecht betoogde dat dit een zaak van cao-partijen is.

Ook op andere fronten vliegen de miljarden de burgers om de oren en blijft de overheid de komende jaren groeien.

De VVD is in elf jaar Rutte een geheel andere partij geworden

Een partij die elf jaar regeert en in die elf jaar de grootste is, verliest altijd kleur. Maar het lijkt er nu op dat de VVD een volstrekt andere partij is geworden. Niet een waarop de zich blauw betalende belastingbetaler kan rekenen, noch de burger die zich zorgen maakt over de immigratie die onder Rutte ononderbroken en in steeds grotere snelheid doorgaat. Oud-VVD-leider Frits Bolkestein, die zich onvermoeibaar verzette tegen de ongebreidelde bevolkingsaanwas, zal het met zwaar gemoed waarnemen.

We hebben in de vaderlands geschiedenis smeerlappen gekend zoals o.a. Anton Mussert, maar Rutte is verreweg de grootste smeerlap die we maar bedenken kunnen en de mensen die Rutte stemmen of hebben gestemd zijn geen haar beter.