Over het mediationtraject tussen de gemeente Den Helder en Rob Scholte wordt niets naar buiten gebracht.

• donderdag 30 september 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER -  ’Als er geen vooruitgang zou zijn, zouden we stoppen’, zegt wethouder Michiel Wouters

Delano Weltevreden 30-9-2021

Er worden kleine stapjes gezet in het mediationtraject tussen de gemeente Den Helder en kunstenaar Rob Scholte. Dat antwoordt wethouder Michiel Wouters op een vraag van deze krant over de vorderingen.

Het Amsterdamse gerechtshof heeft de twee partijen dringend geadviseerd om samen een oplossing te zoeken voor hun meningsverschillen. Het hof vindt dat de openbare veiling van de in beslag genomen kunstcollectie de kunstenaar te veel schade zou berokkenen. De veiling, die al enkele malen door de Alkmaarse rechtbank was uitgesteld, is door het gerechtshof tegenhouden.

Ontruiming

De kunstcollectie is bij de ontruiming van het Rob Scholte Museum in beslag genomen. Dat is zo’n drieĆ«nhalf jaar geleden. De kosten die de gemeente heeft gemaakt voor onder meer de ontruiming en de opslag van de collectie, wil de gemeente op de kunstenaar verhalen. Dat bedrag is inmiddels opgelopen tot zo’n 550.000 euro. De veiling van de kunstcollectie veilingbedrijf BVA zou volgend door de gemeente ingehuurde experts niet meer dan 350.000 euro opbrengen.

De vorige advocaten van Scholte (Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam) Scholte zeggen dat de collectie miljoenen euro’s waard is. Als zijn kunstwerken voor een habbekrats zouden worden verkocht, zou de toekomst van hem en zijn gezin op het spel komen te staan. Zijn kunst zou namelijk niets meer waard zijn.

Het mediationtraject loopt inmiddels enige tijd. Omdat de gesprekken vertrouwelijk zijn, kan wethouder Wouters daar niets inhoudelijks over kwijt. Hij benadrukt dat mediationtrajecten stroperige processen zijn. ,,De gesprekken zijn nog steeds gaande. Dat is op zich goed. Als de gesprekken zinloos waren, zouden we stoppen. Er is sprake van stappen.’’

Noordhollands Dagblad

Rob Scholte MOET EN ZAL KAPOT gemaakt worden.

Van politici en vooral ambtenaren is het niet te winnen. Een rechter, dus ook een ambtenaar, moet vaak een oordeel vellen over zijn collega ambtenaren en dat valt bijna altijd uit in het voordeel van de soortgenoten, dus de ambtenaar. Het valt daarom voor Rob Scholte niet te winnen.