Deze school in Leeuwarden laat GGD niet toe om voorlichting te geven over vaccinatie: ‘Geweldig!’

• woensdag 1 september 2021
  • Categorie: , ,
  • Voor het eerst gaan mobiele prikteams van GGD Fryslân op tournee langs scholen om leerlingen en medewerkers te vaccineren tegen corona. Er zijn scholen waar de GGD niet welkom is om voorlichting te geven over vaccinatie, waaronder het Christelijk Gymnasium Beyers Naudé in Leeuwarden.

1 september 2021

Rector Dirk Jan Dekker zei tegen Omrop Fryslân dat er ouders zijn die ‘heel kritisch zijn’ op het vaccinatiebeleid van de regering. “Die zeggen bijvoorbeeld dat het vaccin experimenteel is en dat ze absoluut niet willen dat hun kind daarmee ingeënt wordt.”

Zaak van thuis, geen zaak van school

“Wij blijven uit de discussie: wij zijn geen wetenschappers of overheid, maar een school,” benadrukte Dekker. “Wij zijn van mening dat alles wat met vaccineren te maken heeft een zaak is van thuis en geen zaak van school.”

“Dit zijn zaken van de overheid, dit is wet- en regelgeving en daar gaan wij niet over,” vervolgde hij. “Wij weten dat onze leerlingen heel goed in staat zijn om de informatie te vinden. Daar hebben ze school niet bij nodig.”

Nog niet veel over bekend

De verslaggever van Omrop Fryslân zei dat er ook voorlichting wordt gegeven over drank en drugs. Waarom dan niet over vaccins? “Dat is een andere kwestie,” merkte de rector op. “De vaccins die we nu hebben, bevinden zich nog in de onderzoeksfase. Daar is nog niet veel over bekend, bijvoorbeeld hoe effectief ze zijn als er straks weer nieuwe varianten komen.”

Er komen veel lovende reacties binnen. Neuroloog Jan Bonte zegt bijvoorbeeld: “Wat een geweldige school! Kijk, Hugo de Jonge: dat is wat het betekent om een christen te zijn. Niet alleen belijden, maar ook doen!”