’Vertrouwen in de GGD komt zo niet terug’

• zaterdag 28 augustus 2021
  • Categorie: , , ,

• GGD-directeur Bert van de Velden schrapte de naam Tata Steel uit het definitieve onderzoeksrapport over kanker in de IJmond en liet ook andere partijen in het rapport redigeren. Niks aan de hand, oordeelt onderzoeker Peter Heskes; het rapport is op integere wijze tot stand gekomen. Daar is niet iedereen het mee eens.

28-8-2021

De gemeente Beverwijk - waar GroenLinks wethouder Haydar Erol aftrad vanwege dit dossier - reageert uitgelaten. ’Fijn dat het onderzoek zo snel is afgerond en het rapport er nu ligt. Dit is een waardevol rapport’, stellen de bestuurders. ’Het geeft aan dat bij het tot stand komen van het Kanker Incidentie Onderzoek geen oneigenlijke of onoorbare zaken hebben plaatsgevonden.’

De Stichting IJmondig van Ellen Windemuth zit aan de andere kant van het spectrum. ,,Als belastingbetalers betalen wij de GGD en het RIVM om naar ons om te kijken en voor onze gezondheid te zorgen. Ik heb er geen oren naar om te luisteren naar een meneer die met een juridisch argument komt om maar niet aangeklaagd te worden door Tata Steel’’, zegt Windemuth. ,,Het blijkt dat er in alle gezondheidsonderzoeken sinds de jaren ’70 nooit onderzoek is gedaan naar de oorzaken naar het veel vaker voorkomen van kanker in de IJmond. Dat duidt op de kracht van de lobby voor het staalbedrijf, of misschien komt het wel direct uit Den Haag. Ik vind het honderd procent fout dat de GGD zo’n positie inneemt en ik heb grote twijfels bij de onafhankelijkheid van de onderzoeker.’’

Onderbouwing