Rode cijfers voor luchthaven Den Helder door dalend aantal vliegbewegingen. ’Het is een klein verlies’, vindt wethouder Kees Visser

• woensdag 25 augustus 2021
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER

Luchthaven Den Helder heeft een slecht jaar achter de rug. Over 2020 werd een verlies geleden van 70.726 euro, zo blijkt uit de jaarstukken. In 2019 boekte de luchthaven nog een winst van 291.011 euro. Oorzaak is het aantal vliegbewegingen vanaf Den Helder dat voor het eerst in vijftig jaar afnam.

Hans Brandsma 25-8-2021

Van het verlies wordt 66.176 euro van de algemene reserve afgeboekt, de overige 4.550 euro komen ten laste van de overige reserves. Volgens wethouder Kees Visser is het negatieve resultaat over 2020 niet alarmerend, ook al omdat de luchthaven voldoende ’vlees op de botten heeft’ om een slecht jaar te compenseren. ,,Het is een klein verlies. Door de energietransitie is de afgelopen jaren de winning en productie van gas en olie vanuit het zuidelijk deel van de Noordzee sterk is gedaald.’’

De ontwikkeling van windparken in zee loopt achter bij de afnemende productie van olie en gas. Daardoor zal Den Helder Airport in de toekomst wel andere activiteiten moeten ontwikkelen om rooskleurige cijfers te kunnen overleggen. Volgens Visser zijn er een aantal plannen. ,,Een daarvan is samenwerking met defensie als medegebruiker, die de NH90 gevechtshelikopter er kan stationeren. Daarover wordt onderhandeld.’’

Ook verdere nationalisering van de luchthaven is volgens Visser een speerpunt. ,,Den Helder heeft een luchthaven van nationaal belang en dat blijven we koesteren. We willen niet in een grote concurrentiestrijd terecht komen en ook voorkomen dat er straks een helikopter in een weiland landt waar de passagiers in- en uitstappen.’’