Opiniemakers draaien, nu dwang ter sprake komt

• vrijdag 27 augustus 2021
  • Categorie: , , ,
  •  Nu de vaccins minder werkzaam blijken dan gedacht, zeggen veel regeringen dat er een prik bij moet.

aug 26, 2021

Om die prikken daadwerkelijk te kunnen toedienen aan onwillige burgers, is dwang een maatschappelijk gespreksonderwerp geworden. Verschillende opiniemakers die zich eerder achter het coronabeleid schaarden, haken nu af. Zij zien waar het heengaat en spreken zich uit voor keuzevrijheid en tegen discriminatie.

Het debat over de vaccinatie is behoorlijk gepolariseerd geraakt. Je bent voor of tegen massavaccinatie, lijkt het wel. Maar natuurlijk zijn er ook tussenposities, waar je gek genoeg veel minder van hoort. Daarom is het opvallend dat juist de afgelopen dagen stevige kritiek kwam van een aantal opinieleiders die vaccinatie, vaak ook massavaccinatie, tot nog toe steunden. Terwijl zij benadrukken dat ze zelf de keuze maakten om zich wel te laten inenten, waarschuwen ze nu tegen dwang. Dwang die in andere landen al wordt toegepast, en het is niet ondenkbaar dat het ook in Nederland zal gebeuren.

De ChristenUnie (CU) heeft bij monde van Tweede Kamerlid Mirjam Bikker gewaarschuwd tegen vaccinatiedwang als waarschijnlijk gevolg van de eigen bijdrage voor het testen. Alleen dankzij de steun van Volt kwam er toch een meerderheid voor dit plan. CU-fractievoorzitter Gert-Jan Segers betuigde op Twitter steun aan NRC-columniste Rosanne Herzberger, die stelling neemt tegen vaccinatiedwang. Allebei benadrukken dat ze zichzelf wel hebben laten inenten, maar nu luiden ze de alarmbel.

Bij Rosanne Herzberger kwam het besef dat de coronavaccinaties minder effectief zijn dan gedacht. Zij haalt het voorbeeld aan van Israël, waar ruwweg de helft van de coronapatiënten in het ziekenhuis  gevaccineerden zijn. Als de coronavaccins kennelijk zo snel hun effectiviteit verliezen, dan heeft het ook geen zin om toediening af te dwingen. Ook de tijdelijkheid van de maatregelen is niet meer realistisch te noemen, als steeds nieuwe varianten opkomen. Herzberger maakt duidelijk dat zij de keuzevrijheid van burgers niet wil opgeven:

“Misschien was dit soort vaccinatiedwang gerechtvaardigd geweest als die laatste 10 procent ongevaccineerden daadwerkelijk een groot verschil hadden gemaakt. Het zal heus een beetje helpen. Een paar procentjes meer gevaccineerden leveren vast en zeker een paar procent minder patiënten op. Maar wat geven we ervoor op? Vrijheid. Niets minder dan dat.”

De klinisch ethicus Erwin Kompanje schrijft beschouwende columns over de actuele ontwikkelingen. Hij is een bekend criticus van het coronabeleid. Ook hij liet zich inenten, is wars van complottheorieën en hoort zeker niet bij de extremen in dit debat. Kompanje waarschuwt voor opkomende discriminatie en de maatschappelijke gevolgen daarvan.

Ook wetenschapsjournalist Maarten Keulemans van de Volkskrant heeft zijn standpunten bijgesteld. Hij nam recentelijk afstand van het idee dat groepsimmuniteit haalbaar is. Onder verwijzing naar de situatie in Israël en de besmettelijkheid van de deltavariant concludeerde hij dat we moeten leren leven met het virus.

Wat gebeurt hier? Als wij ons niet vergissen beginnen verschillende wetenschappers, opinieleiders en politici te beseffen dat de effectiviteit van de vaccins lager uitvalt dan verwacht en dat ingeënte mensen evengoed besmettelijk zijn. Groepsimmuniteit is daarmee onhaalbaar. Dit, én de beweging van overheden om dan maar meer vaccins te willen geven, desnoods onder dwang, is voor deze opiniemakers te veel van het goede. Zij vinden dat hiermee een grens wordt bereikt. Het besef daalt in dat als we op dit pad doorgaan, we gevangen raken in een vicieuze cirkel van nieuwe vaccinrondes voor steeds nieuwe varianten, afgedwongen door maatregelen die onze gezondheid aantasten, zowel fysiek als mentaal.

Wij zijn blij met deze steun uit het midden, van politici, journalisten en wetenschappers die het coronabeleid tot nog toe in grote lijnen gesteund hebben. Nederland hoeft niet per se de weg op te gaan van Italië en Frankrijk. Denemarken en Zweden kunnen ook onze voorbeelden zijn.

Wat ons betreft moet de discussie daarover nu in alle scherpte verder gevoerd gaan worden. Onze vrijheid, lichamelijke integriteit en sociale cohesie staan op het spel.

Lees ook: Professor Andrew Pollard geeft vaccin-falen toe, noemt groepsimmuniteit onhaalbaar >