’Toekomst van Helderse (lucht)havens ziet er groen uit vanwege de energietransitie’ Oud-olietopman Jo Peters noemt stad en regio goed gepositioneerd voor wind op zee

• woensdag 28 juli 2021
  • Categorie: , , ,
  •  DEN HELDER

De toekomst van de Helderse offshorehaven is groen. Dat is de boodschap die de vertrokken olie-topman Jo Peters meegeeft aan Port of Den Helder en Den Helder Airport.

Arie Booy 28-7-2021

In de tien jaar dat Peters secretaris-generaal van Nogepa was, is hij vaak in Den Helder geweest. Voor bezoek aan de offshorebedrijven en overleg met de (lucht)havendirecties. Ook was hij te gast bij de Haven en Scheepvaart Vereniging of de marine. ,,Een van de eerste dingen die ik leerde is dat Den Helder de meest centraal gelegen stad is in Nederland, tenminste als we het continentale plat meerekenen”, stelt Peters in een column die hij schreef voor de website van Den Helder Airport.

Dynamiek

,,De dynamiek en de ambitie van Den Helder zijn bijzonder te noemen. Niet alleen van het vliegveld, maar ook van de haven, de maritieme campus, de marine activiteiten, en natuurlijk van alle offshore gerelateerde bedrijven. De olie- en gasindustrie heeft zich er - net als ikzelf - altijd thuis gevoeld, ook in de huidige tijd waarin grote veranderingen plaatsvinden”, schrijft hij.

Hoewel het winnen van fossiele brandstoffen onder druk staat is er volgens Peters perspectief voor de (lucht)haven: ,,Omdat we ons positioneren als deel van de oplossing, in plaats van te berusten in de perceptie dat we eigenlijk alleen maar een deel zijn van het probleem. Vandaag produceren we nog olie en gas, omdat Nederland dit nog nodig heeft. Morgen, tegen het jaar 2030, leveren we infrastructuur voor een energiesysteem met minder uitstoot van CO2.”

Pijplijnen

Net als NAM-directeur Johan Atema eerder deed tijdens een bezoek aan Den Helder, verwijst de oud-topman naar kennis van geothermie, het gebruik van oude pijplijnen voor waterstof en het opslaan van CO2 in oude gasvelden op zee. Peters: ,,En overmorgen, tegen 2050, zijn we onderdeel van een volledig gedecarboniseerd energiesysteem dat netto geen CO2 meer zal uitstoten. Ik zie waterstof als de ruggengraat van dit nieuwe systeem, dat zal bestaan uit zowel groene elektronen als groene moleculen: het is gemakkelijk te transporteren, op te slaan en om te zetten in andere vormen van energie.”

Port of Den Helder is bezig met een reeks van projecten waarbij waterstof betrokken is. Volgens Jo Peters maken al deze nieuwe technieken het komende decennium zeer interessant: ,,Mega interessant omdat de energietransitie nu echt gaat beginnen. Met uitdagingen en ook met kansen. Zowel voor de olie- en gasindustrie industrie als voor Den Helder.”

Noordhollands Dagblad