Jeugd Hollands Kroon mist fysiek contact

Datum:
  • vrijdag 9 juli 2021
  • in
  • Categorie: ,

  • HOLLANDS KROON ANNA PAULOWNA
    Jongeren in Hollands Kroon missen fysiek contact en willen zo graag nieuwe mensen ontmoeten. Corona zat in de weg en dat trekt een zware wissel op de jeugd. Zorgwekkend. Zeker omdat veel jongeren niet weten waar ze hulp kunnen zoeken. 


    Lidia Jasper 9-7-2021
     

    Er is behoefte aan terugkerende activiteiten 

    Dat blijkt uit een enquête die onlangs werd gehouden binnen de gemeente. Esmee Mathijssen (19) en Dyara Koppel (20) uit Anna Paulowna en Isabelle Smeele (18) uit Kolhorn maakten de vragen en verzorgden donderdagmiddag met projectleider Cas Knol een presentatie met de resultaten. 

    321 jongeren tussen zestien en 27 jaar vulden de vragenlijst in. 89 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze er graag weer op uit wil gaan en 92 procent mist het fysieke contact en het ontmoeten van nieuwe mensen. In deze coronatijd voelt 42 procent zich eenzaam en 43 procent zelfs somber. 

    Lichtpuntjes zijn er ook, want het gaat nu beter dan pak ’m beet een half jaar geleden. Toen er dus een avondklok en strenge lockdown was. Ook geeft het merendeel van de jongeren aan dat ze goed eten. 

    De ondervraagden konden in deze coronatijd minder sporten, waarbij het vooral een nadeel was dat ze daardoor hun vrienden minder zagen. Dat geldt ook voor uitjes zoals een avondje stappen, een terrasje pakken, naar de bioscoop gaan of gewoon spontaan dingen ondernemen en winkelen. 

    Financieel zwaar 

    Een kwart van de jongeren geeft aan dat ze meer is gaan verdienen. Tweederde meldt evengoed het financieel zwaar te hebben gehad door corona. Negen van de elf jongeren die aangaven dat ze graag hulp willen, weten echter niet waar ze moeten aankloppen. 

    De resultaten uit dit onderzoek worden gebruikt bij het maken en uitvoeren van een plan voor de korte en lange termijn. Dit plan schrijft de gemeente met jongerenorganisaties en een aantal jongeren. Op die manier worden activiteiten voor jongeren door jongeren zelf bedacht. Er is behoefte aan terugkerende activiteiten, maar ook aan spontane evenementen zoals pop-up festivals. 

    Het is lastig om jongeren te bereiken. Zo werden er tussen kerst en nieuwjaar activiteiten verzorgd door de gemeente, maar wisten maar heel weinig ondervraagden daarvan. Het jongerenonderzoeksteam stelt dat social media, een online (ideeën)platform en flyers en posters de beste resultaten oplevert. 

    Opvallend is dat twee van drie onderzoeksters niet zelf de oproep voor het team onder ogen kregen. Het was dat hun oma hen erop wezen, omdat het ’echt iets voor hen was’.

    Noordhollands Dagblad


    0 reacties :

    Een reactie posten