Bossenkap in Schoorl gaat gewoon door. Duinstichting geeft strijd tegen provincie niet op: ’We vechten tot de laatste snik’

• dinsdag 27 juli 2021
  • De protesten van de Duinstichting tegen de kap van de Frederiksblink, het Baaknolbos en het Leeuwenkuilbos in Schoorl hebben vooralsnog niets uitgehaald. De provincie heeft de kaarten waarop in plaats van de bossen duingebied staat, niet aangepast.

Henk-Jan den Ouden 27-7-2021

De Duinstichting trok een paar weken geleden aan de bel na de publicatie van de ’ambitiekaarten’, die de gewenste situatie in 2027 weergeven, zonder de drie bossen. Er is telefonisch overleg geweest met de provincie, zegt Kees de Bakker, voorzitter van de Duinstichting. ,,Maar ze zijn niet bereid de kaart aan te passen.’’

Wel wordt de afspraak met de Duinstichting gerespecteerd dat eerst de kap van het Van Steijnbos, afgelopen najaar, wordt geëvalueerd. Tot die tijd wordt er niet gekapt. ,,Maar als het zo doorgaat, gaat het toch gebeuren en staan we met lege handen’’, zegt De Bakker. De Duinstichting heeft maandag tegen de kap een zienswijze ingediend en heeft anderen opgeroepen hetzelfde te doen. ,,Ik heb van tientallen mensen gehoord dat ze het ook gedaan hebben.’’

Koekkoek

In de zienswijze wijst de Duinstichting niet alleen op de verzanding van een groot deel van het duingebied, maar ook op vogels als de koekoek en de nachtzwaluw die in de bossen leven. ,,Maar liefst 75 soorten paddenstoelen en bijzondere mossen zullen hun huis kwijt zijn.’’

De Bakker wijst ook op de verzanding van het fietspad dat in het verlengde van de Verspyckweg de duinen in gaat. ,,Het pad wordt overwoekerd door zand, het wordt niet goed bijgehouden. En straks halen ze de stobben van het gekapte Van Steijnbos ook, weg, waardoor de situatie nog erger wordt.’’

De Duinstichting zegt ’tot de laatste snik te vechten’ voor het behoud van de bossen. ,,Urgenda wint van de Staat en Milieudefensie wint het van Shell, waarom zouden wij niet van de provincie kunnen winnen?’’, vraagt De Bakker zich af.

Noordhollands Dagblad