Transportondernemer Imming krijgt ongelijk van rechter in juridisch gevecht met gemeente Hollands Kroon over illegaal wonen op bedrijventerrein. Wat rest is een berg schulden

• dinsdag 15 juni 2021

• HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF Transportondernemer Paul Imming uit Wieringerwerf heeft zijn rechtszaak tegen de gemeente Hollands Kroon verloren. De Haarlemse bestuursrechter M. Kraefft heeft geoordeeld dat de gemeente Imming mocht verbieden om boven zijn bedrijf op bedrijventerrein Schelphorst te wonen.

De ondernemer kocht het bedrijfspand inclusief bovenwoning in 2016 van zijn schoonvader. Volgens hem heeft een ambtenaar van Hollands Kroon toen toegezegd dat de combinatie van bedrijf en wonen geen enkel probleem was. Die toezegging is echter nooit zwart op wit op papier gezet.

De gemeente stelde een paar jaar later vast dat Imming en zijn gezin illegaal boven het transportbedrijf woonde. Dit was in strijd met het bestemmingsplan. Paul Imming was verbijsterd, vooral omdat zijn vrouw er eerder had gewoond met haar ouders.

Bestemmingsplan

De ondernemer haalde daarna alles uit de kast om de gemeente op andere gedachten te brengen. Hij diende een verzoek in om het bestemmingsplan te wijzigen. Het college van burgemeester en wethouders was echter tegen, omdat dit de komst van nieuwe bedrijven naar Schelphorst zou kunnen beperken. De gemeenteraad steunde dat standpunt.

Imming kwam tijdens de rechtszaak met veel argumenten waarom de rechter de gemeente terecht zou moeten wijzen. Maar de bestuursrechter is er niet op ingegaan. Hij vindt dat Holllands Kroon in haar recht staat en dat de tegenargumenten van Paul Imming geen hout snijden.

Hoop

Rechter Kraefft maakte tijdens de behandeling van de zaak al duidelijk dat hij veel begrip heeft voor de situatie van Imming en zijn gezin. Hij gaf de ondernemer al niet veel hoop op een goede afloop. Die voorspelling is nu in zijn vonnis bekrachtigd.

Het gezin Imming is overigens naar andere woonruimte in Slootdorp verhuisd op achthonderd meter van het bedrijfspand in Wieringerwerf. Wat rest is een berg schulden die Paul Imming aan de kwestie heeft overgehouden.

Lees ook: Paul Imming moest zijn huis uit van de gemeente Hollands Kroon. Hij eist nu een schadevergoeding bij de rechter. ’Niet te beschrijven wat deze zaak voor impact heeft op ons gezin’

Noordhollands Dagblad