• maandag 28 juni 2021
  • Categorie: , ,

• HOLANDS KROON - MIDDENMEER

In een paginagrote advertentie in enkele edities van het Noordhollands Dagblad spreken tientallen bedrijven hun steun uit voor het bestaan van datacenters in de Wieringermeer.

Winnie van Galen 28-6-2021

De advertentie komt een dag voordat de gemeenteraad van Hollands Kroon al dan niet een besluit neemt over de komst van een nieuw datacenter voor Microsoft, ten westen van de snelweg A7. Dinsdagavond 29 juni staat dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad.

Een van bedrijven die zijn support geeft aan de advertentie is ECW Energy uit Middenmeer. Volgens directeur Robert Kielstra wil hij hiermee een signaal afgeven tegenover ’een ontevreden minderheid die een heel sterk geluid tegen datacenters laat horen’. ,,Voor ons zijn datacenters grote klanten en er zijn veel meer bedrijven die baat hebben bij de aanwezigheid van datacenters in de Wieringermeer. Het lijkt wel alsof dat niet goed is. Ik vraag me af wat voor hinder mensen van datacenters ondervinden. Je hoort het niet, je ruikt het niet.’’

Bij het voorstel staat centraal of de gemeenteraad akkoord gaat met de omzetting van een stuk agrarische grond (in het bezit van Agriport) in een bedrijfsbestemming zodat de bouw van een datacenter mogelijk wordt. Het betreft een derde datacenter van Microsoft op locatie B1 langs de Cultuurweg in Middenmeer.

Strategie

De tegenstanders wijzen hierbij op de gevaren die kunnen ontstaan voor onder meer de levering van energie- en koelwater die datacenters nodig hebben. Kielstra is daar niet bang voor: ,,Structuur volgt strategie. Je kan niet verzinnen wat er over tien jaar gebeurt. Eisen zullen worden aangepast. Kwekers bijvoorbeeld mogen straks niks meer lozen, terwijl dat eerst wel mocht. Dat is de loop der dingen. Iedere keer worden er weer oplossingen bedacht. Je merkt dat ook aan het ontwerp van het datacenter voor Microsoft op locatie B1. Dat ziet er al een stuk mooier uit dan de andere ontwerpen. De tijd gaat vooruit. We kunnen niet terug naar het land van Ot en Sien.’’ Met daarbij opgemerkt, aldus Kielstra dat de basis van het ondernemen in Nederland nog altijd onderhevig is aan de regel ’dat je anderen niet hindert’.

Op de lijst ook tal van bedrijven die niet direct een link lijken te hebben met datacenters in Hollands Kroon. Zoals een wellnessonderneming uit Zaandam, een bedrijf dat in betonvloeren doet uit Obdam en horecabedrijven uit Hoorn. In het overzicht ook Kingma Makelaars uit Hoorn. Op de vraag waarom ze hebben meegedaan, antwoordt Lars Kingma: ,,Wij verhuren veel woningen en appartementen aan mensen die betrokken zijn bij de bouw van datacenters. De laatste tijd is dat een beetje stilgevallen, er wordt minder gebouwd. Onze particuliere verhuurders merken dat.’’

Volgens Kielstra is de advertentie geïnitieerd door een groep ondernemers van het eerste uur op en rond Agriport.

Noordhollands Dagblad

Ondernemers spreken hun steun uit voor datacenters: ’We kunnen niet terug naar het land van Ot en Sien’.
    Maar we gaan op deze manier wel naar het land van list en bedrog :-(