ING moet bankrelatie Viruswaarheid voortzetten

• woensdag 2 juni 2021
  • Categorie: , ,
  • Kortgedingrechter: “Bank mag activiteiten niet onmogelijk maken”

Rotterdam – 1 juni 2021 – De voorzieningenrechter te Amsterdam oordeelde vandaag dat de ING-Bank de rekening van Stichting Viruswaarheid moet herstellen. De actiegroep spande een kort geding aan nadat de rekening werd opgezegd. Volgens de rechter moet elke organisatie die legale activiteiten ontplooit, toegang hebben tot het betalingsverkeer.
    De ING deed de opzegging nadat gevraagde stukken niet tijdig aangeleverd zouden zijn. Ook had de bank bezwaren tegen de gewijzigde activiteiten van Stichting Dancamundo die later Viruswaarheid werd. Oorspronkelijk richtte Willem Engel deze rechtspersoon op om internationale dansreizen te organiseren. Door COVID-19 kwam dit nooit van de grond.

ʟᴇɴɪɴɢ
    De ING voerde verder aan dat de stichting in strijd met haar statutaire doel een tijdelijke lening verstrekte aan de bestuurder. Viruswaarheid verzorgde een overbruggingskrediet nadat de ING onverwachts een aangevraagde financiering weigerde. Later werd ook de privérekening opgezegd. Nadat de voorman van Viruswaarheid elders alsnog de beschikking kreeg over kredietfaciliteiten, volgde terugbetaling van de lening.

ɴᴄᴛᴠ
    Viruswaarheid werd na de opzegging door de ING ook bij andere banken als klant geweigerd. Een bankmedewerker speelde anoniem informatie toe aan de actiegroep waaruit volgt dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) banken instrueert hoe om te gaan met “complotdenkers als Viruswaarheid”. De rechter oordeelde echter dat “de indruk bestaat dat ING liever niet geassocieerd wil worden met Viruswaarheid.nl, maar dat betekent niet dat zij Viruswaarheid.nl, die strijdt voor een democratische rechtsstaat en dat doel tracht te verwezenlijken door het voeren van juridische procedures, haar activiteiten onmogelijk mag maken doordat zij niet over de gelden op haar bankrekening kan beschikken.”

VIRUSWAARHEID