Het belang van deskundige bewindslieden

• vrijdag 4 juni 2021
  • Categorie: , ,
  • Misschien wordt Dilan Yesilgöz een formidabele staatssecretaris. Voorlopig versterkt haar benoeming de indruk dat behendigheid in pr en politieke wendbaarheid zwaarder tellen dan kennis van zaken, doortimmerde visies en bestuurlijke ervaring, schrijft Gerry van der List.

4-5-2021

Ongetwijfeld komt het een beetje kinderachtig en kleingeestig over. Misschien schaam ik me er zelfs wel voor. Maar feit is dat ik op 8 mei 2019 juichend van de bank opveerde toen Lucas Moura in de Johan Cruijff Arena zijn derde doelpunt van die avond scoorde. De late voltreffer van de, volgens de chef sport van De Telegraaf volstrekt ongevaarlijke, aanvaller van Tottenham Hotspur voorkwam – de voetbalhemel zij dank – dat Ajax de finale van de Champions League bereikte. Het was heerlijk om te zien hoe de Amsterdamse godenzonen ontredderd op de grasmat neerzegen.

Maar de volgende dag voelde ik zowaar enig medelijden. Toen interviewde ik een aardige Amsterdamse die bekende in huilen te zijn uitgebarsten na de dramatische uitschakeling van haar club. Het ging om Dilan Yesilgöz-Zegerius. De VVD’er maakt geen geheim van haar voetballiefde. Op haar Twitteraccount staat ze glunderend naast Sjaak Swart, een wat dommige Mokumer die ooit het voorrecht had naast Piet Keizer en Johan Cruijff de frontlinie van Ajax te vormen. En voor een politiek promotiefilmpje hulde ze zich in Ajax-tenue, terwijl partijgenoten Klaas Dijkhoff en Cora van Nieuwenhuizen met shirts van PSV en Feyenoord in beeld kwamen. Zo denkt de afdeling voorlichting van de VVD de harten van de mensen te kunnen winnen.

Dilan Yesilgöz is een berekenende pitbull

Yesilgöz lijkt die afdeling overigens nauwelijks nodig te hebben. Ze heeft haar public relations prima voor elkaar. Op vele plaatsen in de media duikt ze op, waarbij ze profiteert van een natuurlijke vlotheid en charme. Ook in ons gesprek op een 020-terras toonde ze zich een innemende persoonlijkheid met zelfspot en vrolijke verhalen, waarbij haar beroemde hond Moos natuurlijk niet onbesproken bleef. De politica bleek ook over het vermogen te beschikken dingen recht te praten die krom lijken. Zo doet het cv van Yesilgöz enigszins opportunistisch aan. Zij neusde eerst rond bij de SP, GroenLinks en de PvdA. Maar deze politieke beginnersfouten waren te wijten aan de opvatting van haar Turkse ouders dat links het krachtigst tegen onrecht strijdt, legde ze uit. Kennismaking met de VVD had haar doen inzien dat dit een ernstig misverstand is.

Lees de blog van Philip van Tijn uit 2020 terug: Geforceerde jacht op vrouwen betekent niet betere kandidatenlijst

Yesilgöz profileerde zich als Kamerlid met rechts aandoende standpunten. Ze kwam bekend te staan als een ‘pitbull op hakken’ die na relletjes in den lande altijd op de eerste rij stond om te roepen dat ‘het tuig’ keihard moest worden aangepakt. Maar ze was wel een berekenende pitbull. Ze beet niet de hand die haar voedde.

Mark Rutte hecht niet zo aan deskundigheid

Het lag dan ook voor de hand dat de zo op loyaliteit gestelde partijleider haar zou opnemen in een kabinet. En dat gebeurde vorige week. Yesilgöz werd benoemd tot (demissionaire) staatssecretaris op Economische Zaken. Hoewel ze vorig jaar nog in een interview had gezegd dat de VVD haar best wel in de Kamer mocht laten zitten, straalde ze van geluk en voldoening.

Lees ook het interview van Liesbeth Wytzes met Dilan Yesilgöz uit 2016: ‘Vluchtelingen zijn niet zielig’

Gelet op haar expertise lag de aanstelling van Yesilgöz niet heel erg voor de hand. Informateur Herman Tjeenk Willink onderstreepte in april nog het belang van deskundige bewindslieden, maar VVD-leider Mark Rutte heeft in het verleden al laten merken daar anders tegenaan te kijken. Sowieso gaat het streven naar diversiteit aan het Binnenhof af en toe gepaard met het versoepelen van kwaliteitsnormen.

Kennis van zaken vergemakkelijkt het besturen

Nu vormt deskundigheid geen garantie voor goede prestaties als minister of staatssecretaris. Maar kennis van zaken helpt wel. Allereerst bij het inwerken. Een groentje op een departement moet een hoop tijd en energie steken in het doornemen van dikke dossiers om de materie in de vingers te krijgen. Verder neemt de kans op inkapseling door het ambtenarenapparaat toe als de nieuwe bewindspersoon niet al eerder door grondige studie een visie heeft gevormd. En het overtuigen van collega’s in de ministerraad en van Kamerleden wordt er niet makkelijker op. Bovendien daalt het vertrouwen van de burger in het openbaar bestuur.

Het kan zijn dat Yesilgöz een formidabele staats­secretaris wordt. Voorlopig versterkt haar benoeming de indruk dat behendigheid in pr en politieke wendbaarheid in Den Haag zwaarder tellen dan kennis van zaken, doortimmerde visies en bestuurlijke ervaring.

ELSEVIER