Het Amsterdamse gerechtshof wijst een onafhankelijke mediator aan voor de ruzie tussen Rob Scholte en de gemeente Den Helder

• woensdag 5 mei 2021
  • Categorie: , ,
  • Het Amsterdamse gerechtshof gaat een onafhankelijke mediator vragen een oplossing te zoeken voor de slepende ruzie tussen de gemeente Den Helder en kunstenaar Rob Scholte.

Dat blijkt uit een brief die burgemeester en wethouders naar de gemeenteraad hebben gestuurd. Daarin staat dat ook Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam deelneemt aan de gesprekken. Dat advocatenkantoor vertegenwoordigde de kunstenaar tot eind vorig jaar en heeft voor de geleverde diensten zo’n 375.000 euro van hem tegoed. De gemeente eist 550.000 euro van Scholte.

In dat bedrag zitten onder andere de kosten die de gemeente heeft gemaakt voor de ontruiming van het Rob Scholte Museum drie jaar geleden. En de kosten voor de opslag van de kunstcollectie die de gemeente in beslag heeft genomen.

De gemeente en Scholte voeren over diverse kwesties een juridische strijd. Het hof heeft de gemeente en Scholte aangeraden om middels overleg te proberen een oplossing te zoeken voor alle geschillen.

Lees ook: Mag Den Helder nou de kunst van Rob Scholte veilen of niet? Het gerechtshof is er nog niet over uit

Noordhollands Dagblad