De kogel is door de kerk. Ruim vier jaar na de ingebruikname van Kooyhaven staat het sein op groen voor de eerste bouwactiviteit. Komend jaar wordt bij de insteekhaven een elektrolyser gebouwd voor het maken van groene waterstof. Opnieuw blijkt energie het sleutelwoord voor de Helderse haven.
Een elektrolyser is een kleine fabriek waarin elektrodes onder water verbonden zijn met stroom. Dat maakt zuurstof en waterstof. Het gaat om groene waterstof, want er is geen sprake van directe CO2 uitstoot. Eerder werden plannen voor een waterstoftankstation en een fabriek voor blauwe waterstof (wel CO2) op Oostoever gepresenteerd. De elektrolyser loopt op deze zaken vooruit en moet halverwege volgend jaar in bedrijf zijn. De waterstof zal ook verkocht worden bij de Total-pomp tegenover de haven.
,,We realiseren ons dat we met dit project vroeg in deze markt zitten, zowel op de weg als op het water”, legt Kees Turnhout van Port of Den Helder uit. ,,Maar één ding is duidelijk: wij zijn een Waddenhaven en ik verwacht dat juist in deze regio strengere emissie-eisen zich als eerste zullen aandienen.”
Energiemaatschappij Engie is samen met de Port betrokken bij de Elektrolyser. Onderdeel van het project is de aanleg van een nieuw zonnepark dat energie gaat leveren voor de waterstofproductie. Turnhout: ,,Dit zonnepark komt op grond van het havenbedrijf aan de zuidkant van het NAM-terrein. Het park heeft een beoogd opgesteld vermogen van tussen de 2,6 mWp en 3 mWp (megawatt piek, red.). De stroom wordt ingevoerd op het net van Liander, waarop ook de elektrolyser is aangesloten.”
Mijlpaal
Voor Kooyhaven en de Port is het bouwplan een mijlpaal. De afgelopen jaren werd er gevist, meerde er soms een binnenvaartschip aan, was er af en toe overslag, staan er silo’s van Oostwouder geparkeerd en is de kade uitvalsbasis voor een vaartuig voor golfenergie. Maar van alle hooggespannen verwachtingen kwam helemaal niets terecht. De hoon van politieke partijen over de ’duurste vissteiger ter wereld’ nam dan ook steeds meer toe.
De Helderse raadsnestor Frans Klut, een van de wegbereiders van waterstof in de gemeente, is daarom opgetogen over het nieuws. ,,Ik kan niet anders dan blij zijn met deze ontwikkelingen. Nu nog de aansluiting vinden naar de toepassing van waterstof in de bebouwde omgeving ten behoeve van de eerste pilots voor koken en stoken. Hierdoor krijgen wij ook meer zicht op de kostenontwikkeling van de energietransitie voor particulieren.”
Toch is de D66-politicus nog niet geheel gerust: ,,Ik maak mij nog wel zorgen over het voorhanden hebben van voldoende gecertificeerd personeel om deze transities op energiegebied uit te voeren. Maar in ieder geval is het goed dat er nu toch vaart komt in de uitvoering, zoals bedoeld met de Helderse waterstofmotie van 30 juni vorig jaar.”
Operationeel
De elektrolyser krijgt een vermogen van tussen de 1 MW en de 1,5 MW. Dat is beperkt in vergelijking met grootschalige projecten die elders in aangekondigd zijn, maar het verschil is dat men in de Noordkop dichter bij uitvoering is. Al in de eerste helft van komend jaar moet de fabriek operationeel zijn.
,,Drie jaar geleden zijn wij met elkaar in contact gekomen”, zeggen Pieter Blok van Engie en Kees Turnhout in een gesprek met het blad Energeia. ,,Het is gemakkelijk om percentages en getallen te noemen, maar het maken van een actieplan is best een uitdaging. Wij hebben bekeken hoe de haven zijn eigen activiteiten kan aanpassen, maar ook die van de partijen waarvoor het gastheer is. In het begin hebben we vooral veel kennis gedeeld, nu ligt er een volwassen plan waarin we met anderen samenwerken. We hebben een zaadje geplant en tot ontkiemen gebracht.”
Eerder zijn, als onderdeel van het traject met Engie, in het havengebied negentien walstroominstallaties aangelegd.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten