Denemarken verbiedt na AstraZeneca ook het vaccin van Johnson & Johnson

• dinsdag 4 mei 2021
  •  De Verenigde Staten hadden het vaccin al in april opgeschort.

Denemarken verbiedt na AstraZeneca ook het vaccin van Johnson & Johnson

(Vertaling: E.J. Bron)

Dat zijn er al twee! Na het verbod van het vaccin van AstraZeneca in april heeft Denemarken gisteren, 3 mei, besloten ook een anti-Covid-serum van Johnson & Johnson wegens mogelijke zware bijwerkingen te verbieden, hoewel het Europees Geneesmiddelenbureau en de WHO groen licht voor diens gebruikgegeven hebben.

“De Deense gezondheidsautoriteit is tot de conclusie gekomen dat het gebruik van het Covid-19-vaccin van Johnson & Johnson niet opweegt tegen het risico op een mogelijk zwaarwegende bijwerking, VITT (een zeer zeldzame vorm van trombose in verband met de injectie van het serum), bij personen die het vaccin krijgen. Daarom wordt het Deense Covid-19 vaccinatieprogramma zonder het vaccin van Johnson & Johnson voortgezet”, zei men in een verklaring.“ Ook zouden we niet moeten vergeten dat we in de toekomst vooral jongere en gezonde mensen willen vaccineren” zei de plaatsvervangende algemeen directrice van de Deense gezondheidsautoriteit, Helene Probst .

De Verenigde Staten hadden het vaccin al in april opgeschort. Denemarken had het vaccin, dat in Europa door Janssen, een dochteronderneming van Johnson & Johnson, wordt verkocht, nooit toegelaten. Zijn gebruik of niet gebruik werd sinds midden april onderzocht.

Op dit moment zijn er in de Europese Unie vier vaccins toegelaten: Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca en Johnson & Johnson – de beide laatste in de meeste Europese landen onder bepaalde leeftijdsvoorwaarden. Het Europees Geneesmiddelenbureau was van mening dat Johnson & Johnson ondanks een “zeer zeldzaam” risico op bloedstolsels een gunstige nut-risico-verhouding laat zien.

Denemarken daarentegen, dat 8,2 miljoen doses van het vaccin had besteld, waarvan de eersten midden april aankwamen, vond deze beroemde nut-risico-verhouding eerder ongunstig.

(Bron: medias-presse.info)

Bron:
    unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)