Ruim 1100 werknemers van zaadbedrijven steunen petitie voor meer loon:

• zaterdag 24 april 2021
  •  De tuinzaadbranche is een van de branches die geen last heeft van de coronacrisis

24-4-2021

’Het zijn wereldleiders in de tuinzaadbranche, maar kruideniers als het gaat om de cao’

cao Werkgevers in de zaadsector harken volgens de vakbonden dikke winsten binnen, maar zetten intussen hun werknemers op zwart zaad.
    © Illustratie Joep Bertrams
    ENKHUIZEN

In totaal hebben 1.165 werknemers van tuinzaadbedrijven uit met name West-Friesland de petitie ondertekend om meer loon te krijgen en om afspraken te maken over de uitvoering van het pensioenakkoord.

Vakbonden FNV, CNV en De Unie hebben de petitie vrijdag aan het eind van de middag overhandigd aan Jaap den Dekker van werkgeversorganisatie Plantum op diens hoofdkantoor in Gouda.

De petitie kreeg de afgelopen weken veel steun, zegt FNV-bestuurder Jeroen Brandenburg. „De tuinzaadbranche is een van de branches die geen last heeft van de coronacrisis. De winstcijfers zijn uitstekend. Er is alle reden voor een goede loonsverhoging. Wij hebben onze eis inmiddels al verlaagd naar vier procent, maar de werkgevers komen niet verder dan een fooi van anderhalf procent. Daarmee blijven ze steken onder de inflatie en feitelijk verdienen ze dan minder dan in 2020. Logisch dat de mensen daarvan balen. En dat maken ze heel goed duidelijk met deze petitie.”

’Dikke winsten’

De bonden wijzen op de zaadbedrijven Bayer, Syngenta, Basf, Rijk Zwaan, Bejo Zaden, Enza Zaden en Hazera. „Het zijn wereldleiders in de tuinzaadbranche, maar kruideniers als het gaat om de cao”, stelt CNV-onderhandelaar Jeroen Warnaar. „Ze harken dikke winsten binnen, maar zetten intussen hun werknemers op zwart zaad. Dat valt niet goed. De mensen verdienen met hun harde werken echt beter. We willen snel in overleg over een goede cao.”

Naast een loonsverhoging willen de vakbonden ook afspraken maken over de uitvoering van het pensioenakkoord. John Kapteijn van De Unie: „We begrijpen niet waarom de werkgevers daar geen invulling aan willen geven. We willen voor jongere en oudere werknemers goede afspraken om op een gezonde en prettige manier te kunnen blijven werken. Dan gaat het bijvoorbeeld om verlofsparen, wat werknemers in elke levensfase kunnen inzetten. Maar ook over de mogelijkheid om eerder met pensioen te kunnen voor werknemers, die in het verleden te zwaar belast zijn.”

’Per bedrijf regelen’

De bonden hebben de bekende illustrator Joep Bertrams ingeschakeld om hun ongenoegen in een tekening te benadrukken. De managers personeelszaken van de zaadbedrijven voeren intussen al geruime tijd overleg over de situatie. „De bonden willen een collectieve regeling voor senioren. Wij willen dit per bedrijf voor al het personeel regelen”, verklaarde Kees Mosch van Bejo Zaden eerder. „We verschillen principieel van mening met de bonden, maar dat mag.”

Werkgeversorganisatie Plantum was onbereikbaar voor commentaar.

Noordhollands Dagblad