Komt ons drinkwater in gevaar door de bouw van waterslurpende datacenters? PWN bereidt zich al voor op stijgende vraag

• woensdag 14 april 2021
  • DEN BURG Komt de drinkwatervoorziening in gevaar door de bouw van waterslurpende datacenters in de Noordkop? Dat hebben al meer gemeenten zich afgevraagd, maar voor Texel is de vraag extra prangend omdat het eiland aan het eind van de pijplijn ligt.

Anja Roubos 14-4-2021

Op verzoek van GroenLinks ging de gemeente het na bij provinciaal waterleidingbedrijf PWN. ,,De inwoners van Noord-Holland, en dus ook de inwoners van Texel, kunnen er altijd op rekenen dat er betrouwbaar water uit de kraan stroomt’’, haast PWN zich te melden.

Datacenters zijn daarbij geen directe concurrent omdat drinkwater een hogere prioriteit heeft in de zogenaamde verdringingsreeks. Mocht er ooit sprake zijn van een dreigend watertekort, dan wordt categorie 4, waarin industriewater valt, als eerste gekort.

Alternatieven

Maar PWN is zich ook al aan het voorbereiden op de toenemende watervraag. Die is een gevolg van het stijgende aantal inwoners en economische activiteiten, aldus de woordvoerder. ,,Ons uitgangspunt is dat we in de toekomst geen water van drinkwaterkwaliteit leveren als dat voor het gebruik niet noodzakelijk is. Momenteel onderzoeken we samen met onze zakelijke grootverbruikers en partners in de waterketen alternatieven voor de behoefte aan industriewater.’’

Op dit moment levert PWN per jaar 650.000 kubieke meter drinkwater voor gebruik als koelwater. Dat is op zich niet gering, maar komt neer op slechts 0,6 procent van de totale levering van 112 miljoen kubieke meter. Er staan nu twee datacenters. In Hollands Kroon komen er nog zeker vijf mega-datacenters bij. Volgens schattingen van die gemeente gaat er dan jaarlijks vijf tot tien miljoen kubieke meter drinkwater doorheen. De datacenters geven zelf weinig informatie over het water- en stroomverbruik.

Verdringingsreeks

Bijna elk jaar is er in de zomer een periode van droogte. Als de situatie verergert en er sprake is van een watertekort kan de verdringingsreeks in werking treden. Die bestaat uit vier categoriĆ«n. Drinkwater zit in categorie 2, Nutsvoorzieningen, en is daarmee volgens PWN goed geborgd. Alleen categorie 1 gaat voor: ’Veiligheid en voorkomen van onomkeerbare schade’.

De stabiliteit van waterkeringen is in deze categorie het belangrijkst. De veiligheid kan bij droogte ook in gevaar komen in gebieden met veel veen in de bodem. Ook kan er onomkeerbare natuurschade optreden door veenoxidatie en klink.

Noordhollands Dagblad