Wethouder Hollands Kroon noemde restwarmte-benutting datacenters in 2014 ’fabeltje van de pers’

• maandag 15 maart 2021
  • Categorie: , , , ,

• HOLLANDS KROON - Hollands Kroon wist al zeven jaar geleden dat restwarmte uit datacenters niet kan worden benut voor de verwarming van glastuinbouwkassen. Dat zei hij in maart 2014 tijdens een lezing in Hoorn.

Toch stuurde Meskers namens het college van b en w een jaar later, in maart 2015, een notitie aan de gemeenteraad waarin negen keer staat vermeld dat restwarmte van nut is als warmtebron voor de glastuinbouw. Dit werd gebracht als een belangrijk voordeel van de vestiging van de inmiddels fel omstreden datacenters in Middenmeer.

De twee getuigen die deze krant sprak, zijn nog steeds ontsteld over de lezing van Theo Meskers. Deze was georganiseerd door Architectuurcentrum Hoorn. Architect Gijs Kramer was mede-organisator van de bijeenkomst, waar een ’wereldprimeur’ zou worden aangekondigd. ,,Deze lezing is mij altijd bijgebleven. De heer Meskers sprak vol trots over de toekomstige ontwikkelingen van de datacenters. Vol lof vertelde hij dat hij op tv was geweest en dat het zijn verdienste was dat een groot bedrijf als Microsoft naar Noord-Holland kwam.’’

Verontwaardiging

,,Na zijn lezing kwam de vraag wat er gebeurt er met de restwarmte van de datacenters. Wordt deze hergebruikt voor de kassen? Hij moest lachen en zei dat dat niet het geval was en direct de lucht in ging. Er was grote verontwaardiging in de zaal. Wij als Achitectuurcentrum voelden ons overdonderd, de basis voor deze lezing werd met deze opmerking in een keer weggeveegd. Ik was, en ben nog steeds, oprecht ontsteld hierover.”

Werktuigbouwkundige Oscar Kortenbach uit Zwaag zat ook in de zaal. Hij was de bewuste vragensteller. ,,Het thema van de lezing was: architectuur en duurzaamheid. De wethouder had een goed geoefende en gelikte presentatie over hoe het de krimpgemeente Hollands Kroon gelukt was om het datacenter van Microsoft binnen te halen.”

,,Aan het einde van de presentatie was het begrip restwarmte (of enig ander duurzaamheidsaspect) echter niet één maal genoemd. Dus vroeg ik er naar. Zonder terughoudendheid werd geantwoord dat dat niet aan de orde was, dit was een ’fabeltje’, een ’misverstand dat op een of andere manier bij de pers was gaan leven’. Daarop heb ik geërgerd opgemerkt dat ik dan niet begreep wat de spreker hier kwam doen, op deze bijeenkomst over architectuur en duurzaamheid.

Verlegenheid

De jongedame die de bijeenkomst begeleidde namens het Archicentrum was daardoor in verlegenheid gebracht, dus heb ik verder niet doorgevraagd. Kort daarna was de avond afgelopen.”

Een jaar later, 26 maart 2015, stuurde Meskers een notitie naar de gemeenteraad waarin restwarmte wel degelijk staat vermeld als nuttig bijverschijnsel van datacenters. ,,Deze restwarmte kan nuttig worden gebruikt, bijvoorbeeld voor verwarming van kassen.”

Meskers geeft nu desgevraagd aan dat hij in 2014 geen technische verhandeling kon geven over restwarmte, omdat dat zijn expertise niet is. Maar hij heeft daar wel uitgelegd dat het bij Microsoft niet aan de orde is, omdat het economisch niet was rond te rekenen.

Noordhollands Dagblad

VOLKSVERLAKKERIJ KENT GEEN TIJD

Net als destijds Camiel Eurlings, die als minister van verkeer door de KLM werd beloond en al tijdens zijn ministerschap werd ingekocht vanwege het oprekken van het maximaal aantal vluchten op Schiphol, zullen we Theo Meskers ook nog wel eens (kortstondig) terugzien in een dubieuze functie functie bij Microsoft of bij Google.
    Hopelijk heeft hij in tegenstelling tot zijn VVD partijgenoot wél het fatsoen om even te wachten totdat hij uit de politie is gestapt.