Stop nou met die datacenters in de Wieringermeer

• zaterdag 27 maart 2021
  • Categorie: , , , ,

• Hollands Kroon - Rijdend over de Afsluitdijk zie ik met ontzetting dat er hard wordt gewerkt aan het tot stand komen van windpark Friesland met 89 turbines. Indien gereed levert dit park elektriciteit aan ongeveer een half miljoen huishoudens.

27-3-2021

____________________________

Red de                                                      Wieringermeer

Arie Blokker uit Middenmeer

is lid van de werkgroep Red de

Wieringermeer, maar schrijft

dit stuk op persoonlijke titel.

_________________________

Een aantal jaren geleden is windpark Wieringermeer tot stand gekomen. De opbrengst van de 99 windmolens komt overeen met het stroomverbruik van 370.000 huishoudens.

Vattenfall meldt op haar site dat het stroomgebruik voor één datacenter van Microsoft goed is voor vijftig windmolens. Tel je hierbij het verbruik van het datacenter van Google op, zijn al die molens in de Wieringermeer nodig voor ongeveer twee datacenters.

Foeilelijk

Al die foeilelijke molens, zelfs neergezet in het bos en nu dus ook in het IJsselmeer, verpesten het landschap. In de Wieringermeer staan al twee datacenters en de vergunning voor een derde is al verstrekt, terwijl er nog vier aanvragen lopen. De vraag naar groene stroom waarmee datacenters (zoals Google en Microsoft) hun imago proberen op te poetsen, zal door deze vier datacenters, indien toegestaan, ruimschoots de opbrengst van windpark Friesland overtreffen.

In meer plaatsen in Nederland speelt deze problematiek, door wethouder Theo Meskers afgedaan als stroom is stroom. Maar met hoeveel windmolens en zonnepanelen willen we ons kleine Nederland verpesten? In de Wieringermeer strijden diverse partijen om deze ontwikkelingen te stoppen. Maar de wethouders zijn zo vastberaden en hebben zo’n stevige band opgebouwd met Agriport, (en dus Microsoft, Google et cetera) dat zelfs de grondopbrengsten van elkaars bedrijfsterreinen, Agriport en Robbenplaat, volgens een verdeelsleutel zijn gekoppeld. Gegadigden dienen zelfs de manager van Agriport te contacten als ze op Robbenplaat iets willen beginnen. Hoe neutraal en objectief kun je dan als wethouder oordelen over de aanvraag voor meer datacenters op Agriport?

Over restwarmte en koelwaterhoeveelheden is al veel geschreven, over energiegebruik ook. Maar met name maak ik me zorgen over de enorme hoeveelheden windmolens en zonnepanelen die nodig zijn om deze datacenters van groene stroom te voorzien.

Vooral nu we merken dat deze molens in natuurgebieden belanden omdat geen Nederlander ze in zijn eigen achtertuin wil. Ik zou dan ook zeggen stoppen nu met die datacenters, dan houden we Nederland mooi. Qua hoeveelheid datacenters heeft Nederland al veel en veel meer dan zijn plicht gedaan.

ARIE BLOKKER

Middenmeer