Schagen maakt pas op de plaats met grote windmolens

• woensdag 17 maart 2021
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - De omstreden ’zoekgebieden’ voor grote windmolens in de gemeente Schagen gaan in de wachtkamer. Dit heeft het college van b en w dinsdagmorgen besloten.

Ed Dekker 17-3-2021

Het onverwachte besluit kreeg dinsdag veel bijval van verontruste inwoners, zo bleek op een digitale informatieavond van de gemeente over regionale energieplannen. De zoekgebieden zijn potentiële locaties voor turbines langs het Noordhollands Kanaal en de provinciale weg N 249 tussen De Stolpen en Anna Paulowna.

Op deze zoekgebieden was veel kritiek gekomen, vooral uit ’t Zand. Milieuwethouder Hans Heddes (PvdA) gaf dinsdagavond toe dat de gemeente te voortvarend is geweest met deze locaties. ,,Er blijkt geen enkel draagvlak onder de bevolking te zijn om hier windmolens te plaatsen. Draagvlak is noodzakelijk om plannen uit te voeren. We gaan nu de tijd nemen om te onderzoeken of er toch steun voor molens in de zoekgebieden te vinden is. De uitkomst kán het besluit zijn om er definitief van af te zien.”

Over het nieuwe standpunt van het college beslist de gemeenteraad op 29 juni. De raad behandelt dan de RES voor Noord-Holland Noord, de Regionale Energie Strategie. Met dit plan wil Schagen zich eerst richten op zonnepanelen op daken en grote parkeerterreinen, en op kleine windmolens (’vergelijkbaar met een hoge boom’) in het boerenland.

In 2023 wordt opnieuw besloten over de RES. ,,Dan blijkt of we toch doorgaan met de zoekgebieden en daar plannen voor ontwikkelen. Of dat we echt afzien van molens op deze locaties.”

Meer dan 340 inwoners volgden de informatiebijeenkomst. Vragen konden via de chat worden gesteld. Binnen een kwartier waren er al ruim driehonderd vragen, na een uur over de achthonderd. In veel vragen werd geklaagd over ’de gebrekkige informatievoorziening’. Wethouder Heddes trok het boetekleed aan. ,,We hebben een grote achterstand goed te maken. Vanaf nu gaan we zoveel mogelijk informatie geven.” Alle chatvragen worden beantwoord. Voor eind maart staan de antwoorden op de website van Schagen.

Noordhollands Dagblad

De gluiperds.
    Even laten rusten; net doen of het is afgeblazen en als dan de stilte hieromtrent is neergedaald zien dat de vergunningen al zijn vergeven. De (r)overheid in zijn zuiverste vorm.
    Je ziet het vandaag aan de verkiezingsuitslagen: Ik ken echt niemand DIE OP DE VVD OF D666 heeft gestemd.

Dit land is naar de klote.