Plan windmolens stuit direct op fel verzet in Westwoud: ’Hij bouwt ze maar in Wieringerwerf’

• woensdag 17 maart 2021
  • Categorie:
  •  WESTWOUD

Lang voordat het plan voor de komst van vier tot vijf windmolens in Westwoud door de gemeente Drechterland wordt behandeld, is al duidelijk dat veel bewoners zich fel tegen de turbines in dit gebied verzetten.

Cees Beemster 17-3-2021

Agrariër Erik van Essen uit Wieringerwerf wil samen met energiebedrijf Pure Energie vier tot vijf windmolens plaatsen tussen het Wijzenddijkje en de Oudijk. Als de gemeente toestemming geeft, worden deze molens hoger dan de vijf bestaande turbines langs de Westfrisiaweg in Zwaagdijk-Oost. Van Essen heeft hiervoor al in 2015 krap twintig hectare van Jos de Boer in Westwoud gekocht en hoopt dat ook andere grondeigenaren meedoen.

De vijf bestaande windmolens in Zwaagdijk-Oost zijn 85 meter hoog en hebben een tiphoogte (het hoogste punt van de wieken) van 131 meter. Van Essen zegt dat zijn molens in Westwoud minstens 150 meter hoog worden als het plan doorgaat. „Pure Energie kiest op dat moment immers voor de grootste molens”, vertelde hij onlangs in deze krant. „Die geven het meeste rendement, ze draaien het minst snel en geven daardoor ook de minste geluidsoverlast.”

’Onherstelbare schade’

Sander Bakker meldt op de lokale facebooksite ’Het geheugen van Westwoud’ dat het plan bij de Westwouders is ingeslagen als een bom. ’Met de plaatsing van de genoemde vier tot vijf windreuzen in het karakteristieke buitengebied van Westwoud wordt onherstelbare schade aangericht. De natuurlijke, recreatieve en historische waarde van het gebied zouden in één klap drastisch gedevalueerd worden’, schrijft Bakker. ’Dit toestaan, zou het gemeentebestuur verantwoordelijk maken, voor een historische en tegelijk dramatische beslissing die de groene buffer tussen Hoorn en Drechterland definitief opgeeft en ten prooi laat vallen aan bebouwing en ’verrommeling’. Lijnrecht in tegen alle eerdere voornemens, missies, ambities en beleidsvisies die de gemeente Drechterland in het verleden heeft uitgesproken.’

Zo ver is het nog lang niet. De raad krijgt nog voor de zomer een voorstel waar het beste windmolens in Drechterland zouden kunnen komen. Het is de raad die dit gaat beslissen. Intussen spreken ook andere bewoners op de genoemde facebooksite van Westwoud zich fel uit tegen het plan.

Zoals Plien Brouwer-Postma: ’Dat de eigenaar van de grond aangeeft dat hij het wil, is gelukkig niet het enige dat nodig is voor plaatsing. Het is zeker nog geen gelopen koers. Gelukkig maar, nu kan je je laten horen bij de gemeente’. En Diana ter Veld: ’Zou te bespottelijk zijn. Heren boeren, zeker geld maakt macht bah. Er gaat al zo veel naar de gallemiezen’. Tonia Brons noemt de windmolens ’landschapsvervuiling’.

Ecologisch onrendabel

Gerda Gravestein-Haakman begrijpt sowieso niet waarom Van Essen met dit plan komt: ’Omdat hij mega veel subsidie krijgt? Triest dit soort constructies. Na vijftien jaar afgeschreven en hup er komen weer meer windmolens bij. En dit is goed voor het milieu? Wetende dat de wieken nauwelijks kunnen worden gerecycled!’ Ook Robin Mandola zegt dat deze molens niet te recyclen zijn: ’De levensduur van zo’n ding is ecologisch niet rendabel. Alleen dankzij subsidies wordt er door de eigenaar geld verdiend.’

’Hij bouwt die dingen maar in Wieringerwerf’, meent Tony Haring. ’In Wieringerwerf is plaats zat’, schrijft ook Truus de Wit. ’Laat dit mooie gebied mooi blijven’. Ine van der Zouwen wijst ook nog iets anders: ’Buiten alle terecht genoemde redenen om dit niet te doen is het tegenwoordig ook heel belangrijk om te weten wie er van deze stroom gebruik gaat maken. Of verkwanselen ze dit ook weer net als in de Wieringermeer.’ Waarmee gedoeld wordt op de suggestie dat de grote datacenters die hier zijn neergezet restwarmte voor agrariërs zouden opleveren.

Een groep verontruste Westwouders heeft inmiddels uit protest de facebooksite Geen Molens in Westwoud gelanceerd.

Noordhollands Dagblad

Beetje dom om te zeggen: Zet ze maar in de Wieringerwerf.
    Tony Haring mag even komen kijken hoeveel er hier al staan.
    Domme vrouw.

De mensen hebben, gezien de uitslag van de verkiezingen, alle windmolen ellende over zichzelf afgeroepen en dat wordt alleen maar VEEL erger.
    Hoe is het mogelijk dat 2 partijen(VVD en D'66) die al jarenlang het volk besodemieteren en sluipenderwijs de democratie afschaffen, zoveel stemmen krijgen. De intelligentie van de kiezer wordt zwaar overschat, het lijken wel zwakzinnigen.

Het is inderdaad van een bedroevend niveau. Als alle mensen met een i.q. boven de 80 mogen stemmen is mijn stem niets meer waard. Het zijn inderdaad zwakzinnigen.
    Ik overweeg om nooit meer te gaan stemmen.
    De 2e partij van Nederland is aan de kant gezet.