Peter en Stefanie verhuizen voor de ’weidsheid’ naar ’t Zand.

• woensdag 10 maart 2021
  • Categorie: , , ,
  • T ZAND -  Maar dan komen ze er achter dat hun nieuwbouwhuis straks kan worden ingesloten door windmolens

Ed Dekker 10-3-2021

Het weidse landschap, dat was de belangrijkste reden voor Peter en Stephanie Bastiaan uit Assendelft om een huis te kopen in nieuwbouwwijk ’t Zand-Noord. Eind dit jaar hopen zij te verhuizen. Nu ontdekken zij dat ’t Zand misschien wordt ’ingesloten’ door windmolenparken. Ook dorpelingen zijn verontrust.

De twee-onder-een-kapwoning aan de Staartploeg van Peter Bastiaan (37) en zijn vrouw is in aanbouw. ,,Wij verlaten een rijtjeshuis, komen comfortabeler en groter te wonen, tegen lagere lasten. Weg uit de drukte, heerlijk.” Totdat zij hoorden over de RES, de Regionale Energie Strategie, en kaartjes zagen van potentiële locaties voor windmolens in de Kop van Noord-Holland. Ze schrokken.

’Ingeklemd’

’Zoekgebieden’, zo heten die eventuele locaties voor grote turbines. Er is nog niets besloten over bouwen, de mogelijkheden voor aanleg worden uitgezocht. ’t Zand ligt ’ingeklemd’ tussen twee forse zoekgebieden, zo voelt dat ook voor Gerard Schouten, voorzitter van de Dorpsraad. Aan de westkant van het dorp molens langs het Noordhollands Kanaal, aan de oostzijde langs de N249, de weg van De Stolpen naar Anna Paulowna. Over dit scenario heeft de Dorpsraad al brieven gestuurd naar de gemeente.

De bal over het landelijk opwekken van meer duurzame energie ligt bij de plaatselijke politiek. Peter Bastiaan weet hoe onvoorspelbaar politiek kan zijn. In de gemeente Zaanstad is hij fractieassistent van de partij Lokaal Zaans. Goed op de hoogte zijn, dat is voor hem een eerste vereiste. Daarom doet hij 16 maart mee aan een digitale bewonersavond van de gemeente. De nieuwste versie van de RES wordt dan toegelicht. De belangstelling voor deze bijeenkomst is groot. Al meer dan tweehonderd inwoners van de gemeente Schagen hebben zich aangemeld.

Handtekeningen

Twee vrouwen van de Korte Bosweg hebben een handtekeningenactie gehouden. De steunbetuigingen zijn voor de Dorpsraad. Andere buurtbewoners laten op social media van zich horen. Wil Tas gruwt van het idee van een windmolen ’op tweehonderd meter afstand van ons huis’. Monique Schaap reageerde: ’Ze komen bijna in de tuin te staan’.

Energiebedrijven hebben agrariërs benaderd om grond in de zoekgebieden af te staan voor turbines, heeft dorpsraadvoorzitter Schouten vernomen. Zijn er al optiecontracten getekend? Dat zou Henno Dasselaar uit Oudesluis niet verbazen. Hij is voorzitter van Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling Zijpe. Ook deze stichting stuurde brieven over ’t Zand naar de gemeente, samen met vereniging Het Zijper Landschap.

Wijd open

’Er komt geen enkele nieuwe windmolen bij’, zeggen Hollands Kroon en Medemblik. Beide gemeenten sluiten hun grens voor deze stroomopwekkers. ,,Schagen zet de deur wijd open”, zegt Dasselaar. Als voornaamste alternatief voor windmolens noemt bij zonne-eilanden in het IJsselmeer, het plan ’Duurzaam Leefbaar’. ,,Hollands Kroon en Medemblik omarmen dit plan, Schagen niet. Onbegrijpelijk. Zo’n houding versterkt de vrees voor een industrieel landschap rond ’t Zand en op andere plekken.” Als nadelen van windmolens noemt Dasselaar: ,,Ze zijn ontsierend, veroorzaken geluidsoverlast en slagschaduw, en zijn schadelijk voor vogels, vleermuizen en andere dieren.”

De grote zoekgebieden zijn niet helemaal nieuw. Ze stonden al in een eerdere versie van de RES. Na informatiebijeenkomsten is de RES hier en daar aangepast, maar deze zoekgebieden zijn gebleven.

Dorpsraad ’t Zand vraagt de gemeente om ’duidelijkheid’. Voorzitter Schouten: ,,De communicatie laat te wensen over. De gemiddelde burger beseft nauwelijks wat er gaande is.” Vorige week kregen alle inwoners een brief over de bijeenkomst op 16 maart. Daarin stond ook waarop de gemeente zich nu gaat richten: zonnepanelen op grote daken en parkeerterreinen, en kleine windmolens op agrarische grond. Geen letter over zoekgebieden.

Draagvlak

,,Dat klopt”, aldus Kathy Boomstra, ambtenaar duurzaamheid van Schagen. ,,Over de zoekgebieden staat verder nog niets vast. De gemeenteraad besluit op 29 juni over de definitieve versie van de RES 1.0. Met daarin de aanpak die in de bewonersbrief staat. Voor deze richting is nu het meeste draagvlak. Daarin passende projecten worden dan verder uitgewerkt.”

De weerstand tegen zoekgebieden is groot, erkent Boomstra. ,,Ik heb al heel veel reacties ontvangen. Van dorpsraden, van particulieren. De geluiden zijn niet allemaal negatief. Ook zijn er mensen die willen meedenken aan het ontwikkelen van projecten in zoekgebieden.”

De komende twee jaar onderzoekt Schagen de behoefte aan én haalbaarheid van windmolens in zoekgebieden, aldus ambtenaar Boomstra. De behoefte is afhankelijk van de hoeveelheid duurzame energie die andere regio’s gaan opwekken. Als dat te weinig is voor landelijke klimaatdoelstellingen, wil Schagen bijspringen. Dit heeft milieuwethouder Hans Heddes (PvdA) eerder laten weten. Boomstra: ,,In 2023 krijgen we RES 2.0 Dan weten we meer over de huidige zoekgebieden.”

Elke twee jaar komt er een nieuwe RES. Locaties kunnen daarin zijn afgevallen, maar ook zijn toegevoegd.

Opgeven

Wie de digitale bewonersavond van de gemeente Schagen over de plannen voor windmolens en zonnevelden op 16 maart (20-21.30 uur, via Zoom) wil bijwonen, kan zich voor 15 maart opgeven via een mailtje naar duurzaamheid@schagen.nl. De gemeenteraad praat op 8 of 9 juni over de RES 1.0, Regionale Energie Strategie. Op 29 juni neemt de raad er een definitief besluit over.

Noordhollands Dagblad

Niets zo veranderlijker als een mens en zeker is er niets veranderlijker als een politicus. Vandaag beweren ze dit en morgen het tegenovergestelde, dus die windmolens komen er gerust wel eerst even tegnstribbelen voor de buhne zoals gewoonlijk en dan plaatsen die klere dingen. Er blijft geen vogel meer in leven.
    Bomen waarin de vogels huizen worde gekapt, weilanden waar de weide vogels leven worden vol gezet met zwaaipalen en dan durven ze nog te beweren dat ze groen bezig zijn.

Natuurlijk zegt Holland Kroon: er komen er niet meer bij.
    Het staat hier inmiddels zo ramvol dat er ook niks meer bij kan.

De (r)overheid naait je waar je bij staat.

En dan nog een bericht voor Peter en Stephanie: EEN BEETJE DOM ZIJN JULLIE WEL.

Nee, ze zijn niet dom; ze stemmen op Groen(s)links.
    Ik zou zeggen: probeer nu maar weer je huis te verkopen. (met winst) hahahahahahahahahahahahahahah. Ze zijn oliedom. Let vooral op het woordje olie. Stelletje windbuilen.