Kaartje met meer datacenters dan bij GroenLinks bekend is, is niet actueel.

• vrijdag 26 maart 2021

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Gaat om een ambtelijke verkenning, aldus Hollands Kroon.

Is de gemeenteraad onvolledig geïnformeerd over het aantal lopende initiatieven voor de bouw van datacenters in de gemeente?

Winnie van Galen 25-3-2021

De fractie van GroenLinks in Hollands Kroon stelt die vraag naar aanleiding van een opgedoken kaartje met daarop zo’n negen datacenters ingetekend. Op een ander kaartje wordt daarentegen gesproken van zes datacenters.

Kortom, hoe zit het nu? Het antwoord van de gemeente op vragen van deze krant: het kaartje waar GroenLinks op doelt ’is geen actueel overzicht maar het gaat om een ambtelijke verkenning.’ ,,Het kaartje is opgesteld om een overzicht te houden. Ook locaties waar een eerste verkennend gesprek over is gevoerd, zijn ingekleurd. Die locaties zijn nooit zo concreet geweest als de lopende initiatieven en worden door het college daarom niet als een van de lopende initiatieven gezien.’’

Volgens de gemeente gaan de lopende initiatieven over vijf locaties. Vier van deze locaties liggen op het bestaande Agriport-terrein. De andere locatie is ‘Deelgebied B1’ waar nu nog een agrarische bestemming op rust. Dit is het voormalige land van melkveehouder Vijverberg. In mei besluit de gemeenteraad naar verwacht of het bestemmingsplan wordt aangepast.

Lilian Peters die nog wacht op de antwoorden van de gemeente: ,,Ik vind het alleen maar geruststellend als het klopt. Dan kan de kwestie uit de wereld. Maar ik blijf erbij dat er eerst een datacenterbeleid moet komen op voorwaarden die door de gemeenteraad zijn gesteld. Dan gaat het onder meer over zonnepanelen op de daken van datacenters, het benutten van restwarmte en een landschappelijke inpassing.’’

Noordhollands Dagblad