Balgzandpolder krijgt een drijvende plek om te broeden, Den Oever is ook in beeld.

• vrijdag 26 maart 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER Speciaal voor de noordse stern en het visdiefje om er veilig hun kuikens groot te brengen

De Balgzandpolder krijgt begin april een zogeheten ’broedponton’. Een drijvende plek bedoeld voor de noordse stern en het visdiefje om er te broeden en hun jongen groot te brengen.

Want met die noordse stern en het visdiefje - beiden sternsoorten - gaat het niet zo lekker. Ze staan op de ’rode lijst’ van de Vogelbescherming waarbij de noordse stern de status ’bedreigd’ heeft en de visdief de status ’gevoelig’. ,,Ze komen wat in de verdrukking in het hele waddengebied’’, zegt Gerius van Woudenberg, werkzaam bij Rijkswaterstaat en projectleider van de te plaatsen broedpontons. ,,We hebben iets soortgelijks opgezet in Zeeland met eilandjes van kunststof elementen. Daar was het een succes. We hebben voor Den Helder gekozen voor een ponton dat wordt omgebouwd. Een mooi ding om te zien.’’

Vogelrots

Het is de bedoeling dat het broedponton in de Balgzandpolder komt, aan de binnenkant van de dijk. Landschap Noord-Holland heeft daar al een vogelrots aangelegd. ,,Landschap Noord-Holland wilde heel graag meewerken aan dit project, ook omdat het broedsucces van beide soorten vorig jaar op deze locatie is tegengevallen.’’

Beide sternsoorten hebben last van de opkomst van ratten en vossen die jonge vogels opeten. Met een ponton op het water, kunnen deze roofdieren daar niet bij. Beide pontons - er wordt ook eentje geplaatst in Lauwersoog - worden de komende paar jaar gemonitord. ,,Het is een pilot, succes is niet gegarandeerd. We hopen natuurlijk dat het aanslaat, maar de natuur laat zich niet dwingen. We gaan het een paar jaar aankijken.’’

Er wordt ook gedacht om een broedponton in de haven van Den Oever te plaatsen. ,,Als het aanslaat willen we het in meerdere waddenhavens proberen. Het is een vrij goedkope oplossing en verplaatsbaar. In Den Oever is al eens gesproken over het opspuiten van een zandstrook langs de strekdam. Rijkswaterstaat was daar geen voorstander van. Dat is vaak een dure ingreep. Een verplaatsbaar ponton zou wel kunnen. Er zijn alleen veel partijen bij betrokken die daarmee akkoord moeten gaan. Misschien dat het volgend jaar zou kunnen.’’

Dekschuit

Next Generation Shipyards in Lauwersoog maakt de pontons gereed voor de broedvogels. ,,Het zijn klassieke pontons, ook wel Amsterdamse dekschuit genoemd. Van 25 bij vijf meter’’, zegt eigenaar Albert Keizer. ,,De pontons krijgen een grindpakket, een hekwerkje zodat de kuikens er niet afvallen en plekken om te schuilen.’’

Op 2 april wordt het ponton in Lauwersoog op zijn plek gelegd, die in Den Helder zal zo snel mogelijk volgen.

Noordhollands Dagblad