Coalitie in Hollands Kroon wil met ingelast debat uitleg van wethouder Theo Meskers over datacenters in de gemeente

• dinsdag 16 maart 2021
  • Categorie: , ,
  • Met een ingelast debat willen de coalitiepartijen SHK, VVD en CDA meer duidelijkheid krijgen over het tot stand komen van datacenters in de gemeente Hollands Kroon.

Een voorstel voor dit zogeheten interpellatiedebat wordt komende donderdag tijdens een vergadering van de gemeenteraad door genoemde partijen ingediend. Initiatiefnemer is Senioren Hollands Kroon (SHK) met VVD en CDA als mede-indieners. Voor dit debat is de instemming van een meerderheid van de gemeenteraad vereist. Op papier hebben SHK, VVD en CDA die meerderheid met een stem verschil. Vermoedelijk zal een deel van de oppositie steun verlenen. Waaronder de partij Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK) die vorige week aangaf wethouder Theo Meskers aan de tand te willen voelen. Zo wil OHK van de wethouder weten of hij de gemeenteraad willens en wetens op het verkeerde been heeft gezet over het hergebruik van restwarmte afkomstig van datacenters. Uit onderzoek van bureau Berenschot, uitgevoerd in opdracht van de gemeente, is inmiddels gebleken dat er in Hollands Kroon geen betaalbare toepassingsmogelijkheden voor zijn. Meskers zou hiervan jaren geleden op de hoogte zijn geweest maar er desondanks goede sier mee hebben gemaakt. Dit wordt overigens tegengesproken door VVD en CDA in Hollands Kroon die hebben aangegeven dat hergebruik van restwarmte nooit een voorwaarde is geweest voor de vestiging van datacenters in Middenmeer. Een interpellatiedebat geldt als zwaar middel om informatie te krijgen van het college over een politiek actueel en gevoelig onderwerp. Hoogstwaarschijnlijk vindt het debat aan het begin van de vergadering plaats, aldus een woordvoerder van de gemeente. De raadsvergadering start om 20 uur en is live te volgen via https://bit.ly/38FRGji.

Noordhollands Dagblad

Natuurlijk heeft Meskers de Gemeenteraad op het verkeerde been gezet, hij liegt en bedriegt dat het een lieve lust is. De man kan eenvoudigweg niet anders, tenminste zo lang hij er zelf voordeel bij heeft, maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden.

VOLKSVERLAKKERIJ KENT GEEN TIJD

Net als destijds Camiel Eurlings, die als minister van verkeer door de KLM werd beloond en al tijdens zijn ministerschap werd ingekocht vanwege het oprekken van het maximaal aantal vluchten op Schiphol, zullen we Theo Meskers ook nog wel eens (kortstondig) terugzien in een dubieuze functie bij Microsoft of bij Google.
    Hopelijk heeft hij in tegenstelling tot zijn VVD partijgenoot wél het fatsoen om even te wachten totdat hij uit de politiek is gestapt.