’Burgers in Hollands Kroon is hun stemrecht ontnomen. Ongehoord’. Lada is geschokt over wegsturen stemmers en wil ’snel opheldering’

• zondag 21 maart 2021

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Hoe zit dat met die kiezers die aan het einde van de woensdag hun stem niet meer konden uitbrengen in Het Wapen van Holland in Anna Paulowna?

Marten Visser 21-3-2021

De fractie van Lada in de gemeenteraad van Hollands Kroon wil er snel opheldering over van de gemeente. ’Want wij zijn hier van geschrokken’, stelt Henk van Gameren namens de partij.

Hij reageert op het bericht in deze krant waarin Poldernaar Bertus Kroon zich beklaagt over de gang van zaken tijdens het stemmen afgelopen woensdag. Omdat in het Wapen van Holland de stembiljetten op waren werd hij simpelweg weg gestuurd.

Pissig

,,Mijn stem is me ontnomen en daar ben ik best wel pissig over’’, aldus Kroon. Volgens hem hadden de medewerkers van het stembureau op tijd nieuwe biljetten moeten halen.

Maar volgens woordvoerster Noortje Slot van de gemeente Hollands Kroon was het overmacht. ,,Als je om half negen een melding krijgt, is het niet mogelijk om in bijvoorbeeld Kreileroord nog een doos op te halen. Het is lastig te voorspellen hoeveel biljetten ieder bureau moet krijgen, zeker in verband met het briefstemmen’’, zei zij desgevraagd in deze krant.

Van dit antwoord zijn ze bij Lada zowat van hun stoel gevallen, zo blijkt uit de vragen van de partij.

Lees ook: Tot diep in de nacht stemmen tellen, een paar uurtjes tukken en dan weer door. Ook daags na de verkiezingen is het op de gemeentehuizen nog alle hens aan dek

’Ronduit schokkend vinden wij het antwoord van uw (van het gemeentebestuur van Hollands Kroon, red.) woordvoerder . Zij stelt doodleuk dat het door het briefstemmen lastig is in te schatten hoeveel stembiljetten er nodig zijn. Een onzinnig antwoord. Briefstemmen heeft geen enkele invloed op het in voorraad hebben van voldoende stembiljetten. Bovendien zie je toch aankomen dat er een te kort aan stembiljetten dreigt’, aldus Lada in een toelichting bij de vragen aan burgemeester en wethouders.

Ongeldig

De partij stelt vast dat ’in het laatste half uur burgers niet meer in staan zijn geweest hun stem uit te brengen op dit stembureau. Daarmee is in Hollands Kroon burgers hun stemrecht ontnomen. Ongehoord.’

De fractie wil weten of Hollands Kroon kan melden om hoeveel stemmers het gaat en of het ook bij andere stembureaus is gebeurd.

Daarbij vraagt de partij waarom het aantal stembiljetten in het Wapen van Holland niet is aangevuld en of het ook in het proces-verbaal van het stembureau is vastgelegd dat er mensen zijn weggestuurd. ’Kan de kiesraad verkiezingen in Hollands Kroon ongeldig verklaren?’ Vraagt Lada zich af.

Noordhollands Dagblad