Adviesrapport Brenninkmeijer: Betrokken bij klimaat

• maandag 29 maart 2021
  •  Laatste nieuws over Klimaatbeleid:

Ook de burgerpanels van de commissie-Brenninkmeijer kunnen falend klimaatbeleid niet redden

21-3-2021 Rapport Brenninkmeijer:

Adviesrapport Betrokken bij klimaat

Een reactie op het rapport van Brenninkmeijer van NederWind Netwerk (68 anti-windmolenorganisaties):

_____________________

Geachte heer Brenninkmeijer,
    Ik heb het rapport van uw commissie gelezen.

U heeft onze kernboodschap inderdaad vermeld als een voorbeeld van het geluid van een "hindermacht".
    U heeft met de inhoud van onze kernboodschap echter niets gedaan.

M.b.t. de samenstelling van uw commissie en de inhoud van het rapport heb ik de volgende opmerkingen:
    1. De eenzijdige samenstelling van uw commissie is u aan te rekenen. Voor zover u oorspronkelijk eventueel niet op de hoogte mocht zijn van de eenzijdige samenstelling van uw commissie, was u dat in ieder geval wel nadat u mijn informatie heeft ontvangen alsook onze protestbrief aan de minister van EZK, waarin wij onze deelname aan uw commissie eisen. U verwijst weliswaar naar de minister van EZK, die de samenstelling bepaalt, maar dat is te gemakkelijk. U heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid. Die heeft u niet genomen. U heeft bewust ingestemd met een eenzijdige samenstelling van uw commissie.
    2. Wij (het NederWind netwerk) worden inderdaad vermeld in het rapport, zij het als een verschijnsel (hindermacht), maar niet als een serieuze partij waarmee zou moeten worden overlegd.
    3. Wij hebben uw commissie serieuze input gegeven (WAARACHTIGE BURGERPARTICIPATIE, zie bijlage). Hierin geven wij een uitvoerige analyse van het huidige gebrek aan burgerparticipatie in het klimaatbeleid. Verder doen wij hierin serieuze en doordachte voorstellen, die een einde zouden maken aan de achterstelling van burgerorganisaties t.o.v. financieel belanghebbenden en gesubsidieerde instellingen. Van deze voorstellen is in uw rapport niets terug te vinden. Over de achterstelling van burgerorganisaties is evenmin iets terug te vinden in uw rapport. Kortom: u heeft met onze input NIETS GEDAAN.
    4. De aanbevelingen van uw commissie passen naadloos in de wens van de energie-lobby o.l.v. Ed Nijpels om voor te kunnen wenden, dat er consensus is onder burgers, terwijl de kritische burgerorganisaties buitenspel worden gezet.
    Samenvattend kan slechts worden geconcludeerd, dat uw commissie een onderdeel is van het probleem en niet van de oplossing.

U bent als ombudsman jarenlang opgekomen voor de burgers tegen een almachtige overheid. Juist om die reden hadden we meer van u verwacht. U heeft zich helaas voor de kar van de energie-lobby en Ed Nijpels laten spannen. Uw commissie verdient de vergetelheid en uw rapport de diepste bureaulade.

ir. Kees Pieters

NederWind netwerk