Schade voor MKB niet te overzien als je nu geen plan trekt.' Een gesprek met Kitty Koelemeijer

• maandag 8 februari 2021
  •  Paul van Liempt in gesprek met hoogleraar Retailing & Marketing Kitty Koelemeijer.

8-2-2021

“Als kleine maar ook als grote ondernemer komt het moment dat je moet gaan betalen. Dat zien mensen met angst en beven tegemoet." Al sinds het begin van de pandemie laat het kabinet zich informeren door het OMT. Koelemeijer: “Het OMT heeft besloten om alleen medici en deskundigen nodig te hebben op het gebied van het virus en de pandemie.” Dat zorgt ervoor dat andere perspectieven, zoals het economische en psychologische, volgens haar te weinig aandacht krijgen. Tijdens de laatste persconferentie maakte Rutte bekend dat afhalen bij winkels onder strikt voorwaarden vanaf deze week mogelijk is. Koelemeijer is kritisch. “Dat vraagt zoveel extra administratieve inspanning, dat is moeilijk werkbaar.” Ze pleit daarentegen voor click & collect, oftewel bestellen en afhalen. Dat kan de sector volgens duidelijke richtlijnen hartstikke goed zelf. “Ga niet in detail voorschrijven hoe ondernemers zich moeten gedragen.” Vooralsnog bedriegen de cijfers: door steunpakketten zijn er minder faillissementen en vallen er weinig ontslagen. Dat gaat veranderen, zo voorspelt Koelemeijer. “Als kleine maar ook als grote ondernemer komt het moment dat je moet gaan betalen. Dat zien mensen met angst en beven tegemoet. Dat leidt ook tot veel leed.” Volgens Koelemeijer zou het partijen die nu profiteren sieren, zoals supermarkten en bezorgdiensten, uit solidariteit een fonds op te richten. Verder stelt ze dat eigen initiatieven van ondernemers gestimuleerd zouden moeten worden. “Laat de regie bij bepaalde sectoren. Dan krijg je het weer op gang, en hou je weer iets van die kunstmatige verschuiving binnen het speelveld terug. [..] Dan zul je ook zien dat er veel beter samen wordt gewerkt.” -- 1:05 Hoe komt het dat er bij het kabinet nog steeds zo weinig aandacht is voor de retailer? 3:44 Er is op korte termijn wel een retail-overleg. Vertel eens! 10:24 Over de voorstellen van Hestel NL 11:35 Sommige economen zeggen: nog nooit zo weinig faillissement, het valt dus allemaal wel mee. Hoe kan dat?! 14:57 Is het een idee om partijen die bij de huidige situatie baat hebben bij te laten dragen? 20:53 Wat vind je ervan dat de TVL Europees goedgekeurd moet worden en niet snel geregeld wordt? 23:26 Zijn er plannen die perspectief kunnen bieden als het gaat over retail? 25:09 Hoe kijk jij aan tegen een systeemverandering? 28:26 Is een MKB bank een goed idee voor financiering? 31:40 Over de verhouding tussen grote en kleine bedrijven 34:23 Over HEMA - De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv​ Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld