Samenleving snakt en zoekt naar versoepelingen

• donderdag 18 februari 2021
  • Tot 2 maart zit Nederland in lockdown, ook al zijn de besmettingscijfers aanzienlijk gedaald sinds de tweede golf.

18-2-2021

De vrees voor een derde golf door de Britse mutant is groot. Toch klinkt de roep om zo snel mogelijk te versoepelen steeds luider.

Vorige week deed de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema (GroenLinks) een eerste oproep. Zij wil dat jongeren voorrang krijgen bij het versoepelen van de maatregelen. Halsema ondertekende een manifest samen andere prominenten zoals voorzitter van de SER Mariëtte Hamer, ziekenhuisbaas Maurice van den Bosch en Jet Bussemaker, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

Volgens dat manifest leiden jongeren onevenredig hard onder de lockdown en de sluiting van middelbare scholen, uitgaansgelegenheden en sportclubs. Ze kunnen de dingen niet doen die bij hun levensfase hoort.

Druk om middelbare scholen weer te openen

Het kabinet schoot na het manifest in actie: demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie) kondigde aan dat er een welzijnspakket komt. Gemeenten moeten voor jongeren de deuren van bibliotheken, gymzalen en buurthuizen openen, zodat jongeren daar elkaar, met inachtneming van de regels, kunnen ontmoeten. Dat moet de eenzaamheid onder hen bestrijden.

Voor jongeren komt op 23 februari waarschijnlijk meer duidelijkheid of de middelbare scholen weer open gaan per 1 maart, en op welke manier. Afgelopen week was demissionair CDA-minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid nog somber over de vooruitzichten voor de heropening van de middelbare scholen. De besmettingscijfers zouden niet snel genoeg dalen.

Toch deed de VO-raad, vertegenwoordiger van middelbare schoolbesturen, donderdag 18 februari een oproep dat de middelbare scholen op 1 maart weer  moeten opengaan. Zodat leerlingen ten minste eens per week fysiek onderwijs kunnen volgen.

Volgens GroenLinks-senator en voorzitter van de VO-raad, Paul Rosenmöller, zouden leerlingen ook in bioscoopzalen, theaters of hotels les kunnen krijgen als daar de anderhalvemeterregel beter kan worden nageleefd dan op school.

Herstel NL wil veilige zones voor kwetsbaren

Ook elders in de samenleving wordt gesnakt naar versoepeling van de maatregelen. Zo werd deze week het plan Herstel NL gelanceerd door een groep prominenten. Coen Teulings, voormalig directeur van Centraal Planbureau en economen Barbara Baarsma en Bas Jacobs zijn de initiatiefnemers van dat plan.

Zij willen per 1 maart een einde aan de lockdown. Door middel van veilige zones zouden horeca, winkels en scholen weer openkunnen. Wie kwetsbaar is, werkt thuis en komt alleen in een veilige zone of tijdens een bepaalde tijd buiten de deur. De gevaren van de Britse mutant noemen zij overdreven.

Dat die variant zich minder snel verspreidt dan gedacht klopt, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de variant dodelijker en besmettelijker is dan het originele coronavirus. Onduidelijk is alleen of dat aan het virus zelf ligt of aan andere omstandigheden.

Testbewijs voor snelle versoepelingen

Herstel NL wil door een publiekscampagne de politieke druk opvoeren zodat er soepelere maatregelen komen. Uit onderzoek van de NOS en I&O Research blijkt dat voorlopig 68 procent van de Nederlanders de huidige maatregelen nog steunt, een kleine meerderheid wil de lockdown handhaven of zelfs aanscherpen.

Vooral onder mensen tussen de 18 en 24 jaar is de drang naar versoepelingen groot. 56 procent van hen zegt zich slechter te voelen door de coronacrisis. Zij hopen het meest op versoepeling van de maatregelen voor hun leeftijdscategorie.

Of en wat er verandert aan de coronamaatregelen blijkt op 23 februari wanneer het demissionaire kabinet een nieuwe persconferentie organiseert. Volgens De Telegraaf onderzoekt het demissionaire kabinet de mogelijkheden om met een coronatestbewijs specifieke sectoren sneller te openen. Wie een recent bewijs heeft van een negatieve test, zou dan weer naar de horeca of bioscoop kunnen.

Elsevier

Verontruste zei

Opdelen van maatschappij in hokjes gebaseerd op leugen en bedrog. Basis: Het opruimen van de ouderen.