Huurders in Hollands Kroon hoeven niet meer bij te dragen aan oplossen burenruzies. Dat bedrag komt nu op bordje gemeente

• dinsdag 9 februari 2021
  •  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Huurders van woningen in Hollands Kroon betalen niet meer mee voor het inschakelen van buurtbemiddeling bij burenruzies.

Winnie van Galen 9-2-2021

De drie corporaties in Hollands Kroon en de gemeente Hollands Kroon hebben hierover overeenstemming bereikt. De gemeente biedt buurtbemiddeling gratis aan en dan wrikt het als huurders indirect wel een bedrag betalen en particulieren niet, aldus de corporaties Wooncompagnie, Woningstichting Anna Paulowna en Woningbouwvereniging Beter Wonen.

De gemeente kan zich vinden in dit standpunt waarmee een bijdrage van een kleine tienduizend euro door de corporaties vervalt, op een totaal van 42 mille aan kosten voor buurtbemiddeling dit jaar. Verder is afgesproken dat corporaties bij burenruzies eerst zelf in actie komen. Levert dit niet het gewenste resultaat op dan is een beroep te doen op buurtbemiddeling via de gemeente. ’Door alle kosten voor buurtbemiddeling als gemeente te dragen kan zuiver worden gecommuniceerd naar onze inwoners dat zij gratis gebruik kunnen maken van onze service’, aldus de gemeente.

Buurtbemiddeling bestaat dit jaar een kwarteeuw. Zodoende wordt aan dit fenomeen extra aandacht besteed op de Landelijke Burendag op 25 september. De corporaties hebben toegezegd aan de feestelijkheden mee te betalen, aldus de gemeente.

Noordhollands Dagblad