Hollands Kroon staat financieel gezien ’hoog in het linkerrijtje’. Maar druk op gezond houden van begroting wordt wel voelbaar, aldus wethouder Theo Groot

• dinsdag 9 februari 2021

•  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Veel gemeenten in het land zitten in zwaar financieel weer en teren in op de reserves. Hollands Kroon blijft in dat tumult nog goed overeind, blijkt uit een vergelijkend onderzoek onder 140 gemeenten met tussen de 25.000 en 50.000 inwoners.

Winnie van Galen 9-2-2021

Op die ladder steeg Hollands Kroon van plek 44 in 2018 naar plaats 33 in 2019. Met daarbij het rapportcijfer 9. ,,Dit is iets om trots op te zijn. In voetbaltermen gesproken staan we hoog in het linkerrijtje. Maar de conclusie van het rapport geeft wel meteen urgentie aan hoe zwaar gemeenten onder druk staan. Waakzaamheid is dus geboden’’, aldus wethouder Theo Groot.

Tekorten

Het zogeheten benchmarkonderzoek is vorige maand gepubliceerd. In deze door BDO opgestelde inventarisatie wordt gekeken naar de financiële positie van Nederlandse gemeenten. De conclusie is dat die hard terugloopt vanwege aanhoudende tekorten. Gemeenten hebben gezamenlijk in 2019 een fors verlies gemaakt van 747 miljoen euro, tegenover 130 miljoen euro verlies over 2018.

Door deze verliezen daalde het eigen vermogen van gemeenten van 30 miljard in 2018 naar 29 miljard in 2019. De gemeentekaart van Nederland kleurt hiermee steeds vaker rood en de financiële rek raakt er steeds meer uit. Het einde van de buffers is bij een aantal gemeenten al in zicht, terwijl de uitdagingen alleen maar groter lijken te worden.

Dit beeld wordt bevestigd door de analyse op de begrotingen 2021. Hieruit blijkt dat 79 procent van de gemeenten over 2021 een verlies verwacht. Alles bij elkaar is dit 1,3 miljard euro, aldus de gemeente Hollands Kroon. Vandaar dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten er bij de overheid op aandringt structureel meer geld te stoppen in het gemeentefonds waaruit gemeenten in belangrijke mate gefinancierd worden.

Noordhollands Dagblad