FVD komt in actie tegen gedwongen quarantaine-opsluitingen: ‘Het coronabeleid wordt steeds totalitairder!’

• donderdag 4 februari 2021
  • Forum voor Democratie is en blijft de enige partij die het draconische wanbeleid van het kabinet principieel keihard afwijst.

4-2-2021

Het nieuws dat mensen die “vermoedelijk” corona hebben en zich volgens de autoriteiten niet aan de quarantaineregels houden voortaan gedwongen in isolatie gestopt kunnen worden, stuit bij de partij dan ook op flink verzet. “De vrijheid wordt steeds meer ingeperkt,” aldus FVD. “Dit moet stoppen.”

Vanmorgen berichtten wij dat de Staatscourant een nieuwe ministeriële aanwijzing publiek heeft gemaakt waardoor voorzitters van de veiligheidsregio’s mensen die “vermoedelijk” corona hebben gedwongen in isolatie kunnen zetten. Dat gebeurt dan in Groningen.

Natuurlijk is dit een volstrekt onacceptabele maatregel. Dat geluid vindt weerklank in de politiek, zoals bij Forum voor Democratie. Op haar sociale media-kanalen laat de partij weten dat dit wanbeleid écht niet door de beugel kan. Daarbij worden terecht felle woorden gebruikt om de nieuwe maatregel te beschrijven. Want ja, zo ver gaat dit nu eenmaal:

Na de avondklok voeren Rutte en De Jonge nu gedwongen isolatie in,” aldus de partij op Twitter. “Het coronabeleid wordt steeds totalitairderDe vrijheid wordt steeds meer ingeperkt. Wie griep heeft en boodschappen doet, wordt ook niet gevangen gezet. Dit moet stoppen. Stem Nederland terug.”

Op het Telegram-kanaal van FVD voegt de partij daar nog wat tekst aan toe, omdat je op Telegram natuurlijk niet bekneld wordt door een laag maximum aantal karakters in een post: “Natuurlijk is het niet de bedoeling dat coronapatiënten anderen besmetten, maar gedwongen isolatie gaat veel te ver. De ongekozen voorzitters van de Veiligheidsregio’s krijgen ongekend veel macht en kunnen mensen vastzetten. Dit moet stoppen.”

Abonneer je op mijn Telegram-kanaal en Like mijn Pagina op Facebook voor het laatste gezond-rechtse nieuws en commentaar!

De enige manier waarop dit stopt is natuurlijk door ervoor te zorgen dat types als De Jonge en Rutte het niet meer voor het zeggen hebben in ons land. Want zolang zij aan de macht zijn gaat dit dictatoriale wanbeleid door.

DDS

SCHAGER COURANT 4-2-2021

Vijf bedden voor covidzieken die isolatie koppig weigeren

GRONINGEN Voor gedwongen isolatie van besmettelijke coronapatiënten die zelf pertinent weigeren om in isolatie te gaan, zijn vijf bedden in Beatrixoord in Haren – het grootste tbc-behandelcentrum van Nederland – aangewezen.

Dat blijkt uit een dinsdag in de Staatscourant gepubliceerd bericht, waarover op sociale media nogal wat ophef onstond. Volgens het UMCG, waaronder Beatrixoord valt, gaat het om een mogelijkheid die de Wet Publieke Gezondheid al langer mogelijk maakt.

Voor coronapatiënten is gedwongen isolatie – iets waarvoor de voorzitters van de veiligheidsregio’s een beschikking kunnen uitschrijven – overigens nog niet voorgekomen. Bij bijvoorbeeld tuberculosepatiënten gebeurde het wel. ,,Het is bedoeld als laatste redmiddel en het gaat alleen om patiënten die een gevaar kunnen vormen voor hun omgeving’’, stelt een UMCG-woordvoerder.

Hein Kernkamp van Minerva Advocaten zocht eerder al uit in hoeverre de overheid burgers tot isolatie kan verplichten. Hij keek daarbij naar patiënten bij wie tbc is vastgesteld, enkele honderden gevallen per jaar. Tuberculose valt onder de minder zware groep B1 van meldingsplichtige ziekten (terwijl corona in de zwaarste groep A zit), maar kent desalniettemin een flinke reeks dwingende maatregelen.

,,De meeste mensen volgen de instructies vrijwillig op. Ze hebben een goed ziektebeeldinzicht en houden zich aan de voorschriften. Het komt een enkele keer voor dat ze tóch naar het werk willen of bijvoorbeeld op een vakantie die al was geboekt. Dan komen de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio, het Openbaar Ministerie en de rechtbank er aan te pas’’, legde hij uit. Behalve de beschikking is er ook een machtiging van de rechter nodig voor een gedwongen isolatie.

Zo’n situatie deed zich begin vorig jaar – net voordat corona in Nederland uitbrak – voor in Gooise Meren. De burgemeester van die gemeente had toen een last tot gedwongen isolatie afgegeven voor een 31-jarige inwoner. De man was het niet eens met zijn opname, hij twijfelde aan de diagnose open tuberculose. De officier van justitie in Groningen (waar Beatrixoord is gevestigd) vroeg daarna om voortzetting van de gedwongen isolatie. Uiteindelijk erkende de man ter zitting dat opname en behandeling belangrijk was. De rechter hoefde toen geen uitspraak te doen.

Beatrixoord heeft al langer een vleugel die bedoeld is voor gedwongen opname van tuberculosepatiënten. In praktijk gaat het dan in veel gevallen om patiënten met psychiatrische problemen, vaak in combinatie met een drugsverslaving. Die kunnen een enkele keer zo in de war zijn dat ze bewust anderen besmetten met tbc of zich in ieder geval niet aan de regels willen houden.

Voor coronapatiënten is er nog nooit van gebruik gemaakt. De vermelding in de Staatscourant is volgens het UMCG bedoeld om formeel vast te leggen dat – mocht gedwongen isolatie van coronapatiënten nodig zijn – het op een van de vijf bedden In Beatrixoord zal zijn.

In tbc-kliniek is gedwongen opname mogelijk

Noordhollands Dagblad

Verontruste zei

Ook hier, zijn dit mensen die dit bedenken?