Bonje om een boerenschuur in Niedorp. Eigenaar wil die zo snel mogelijk opknappen, gemeente Hollands Kroon zegt dat dat niet mag zonder bouwvergunning

• donderdag 25 februari 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - NIEUWE NIEDORPbouwverg

Mag de familie Driessen verder gaan met de herstelwerkzaamheden aan een schuur op hun perceel? Over deze vraag moet de Haarlemse bestuursrechter zich de komende weken gaan buigen.

De eigenaar van de schuur wil zo snel mogelijk aan de gang met het gebouw, omdat hij bang is dat het anders onherstelbaar beschadigd zal raken. Maar hij heeft geen bouwvergunning, en de gemeente zegt dat het zonder een dergelijke vergunning onmogelijk is om de schuur te repareren zonder te gaan bouwen.

Slepend conflict

De zaak is een nieuw hoofdstuk in een langer slepend conflict tussen de boer uit Niedorp en de gemeente Hollands Kroon. Driessen wil de schuur zo snel mogelijk gaan repareren, maar de verschillende eigenaren kunnen het volgens de gemeente niet eens worden over een nieuw bestemmingsplan. En zolang dat niet gebeurt, kan er dus niets aan het pand worden gedaan en staat het in feite weg te rotten. Driessen wil om dat te voorkomen het liefst zo snel mogelijk een nieuw dak op de schuur bouwen. Maar de gemeente weigert dat zonder bouwvergunning. Ze zien dan liever dat er zeilen over de muren worden gespannen om de schuur tegen verder verval te beschermen.

Daarover ontstond er een verschil van inzicht tijdens de rechtszaak tussen de twee partijen. Zo denkt de eigenaar van het pand dat de schuur veel te groot is om zeilen over heen te spannen. Maar een bouwkundige van de gemeente zei dat dat prima te doen zou moeten zijn. De partijen konden ook op zitting niet nader tot elkaar komen en vroegen daarom de Haarlemse bestuursrechter een uitspraak te doen over de bouwstop. Zo’n uitspraak volgt gewoonlijk binnen ongeveer zes weken.

Lees ook: Geen schuur voor kippen en schapen alleen maar veel meer dan dat, oordeelt gemeente Hollands Kroon en gaat in hoger beroep

Noordhollands Dagblad

Geen boerenschuur opknappen zonder vergunning maar wel duizenden vierkante meters vol bouwen met datacenters met een gemankeerde vergunning?
    Hollands Kroon weer negatief in het beeld.