Geen bod op kunstcollectie van Rob Scholte. De gemeente Den Helder mag waarschijnlijk overgaan tot verkoop

• donderdag 25 februari 2021
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Er zijn geen biedingen uitgebracht op de kunstcollectie van Rob Scholte. Dat zegt gemeentelijk woordvoerster Joyce in ’t Veld. De deadline is woensdag om middernacht verstreken.

Delano Weltevreden 25-2-2021

De kunstenaar ligt in de clinch met de gemeente Den Helder. Het gemeentebestuur eist zo’n 550.000 euro van Scholte. Zijn voormalige advocaten hebben een onbetaalde rekening van 375.000 euro voor juridische bijstand.

Enkele pogingen van de gemeente Den Helder om de kunstcollectie te veilen zijn door rechter L. Saarloos tegengehouden. Scholte heeft aannemelijk kunnen maken dat hij gegadigden kon vinden die meer willen betalen voor zijn collectie. Veel meer dan de 350.000 euro die de kunststukken volgens een gemeentelijke deskundige maximaal zullen opbrengen bij verkoop via veilingbedrijf BVA.

Taxateurs

Scholte mocht de afgelopen weken gebruiken om de collectie met taxateurs van geïnteresseerde investeerders te inventariseren en op waarde te schatten. Uiterlijk woensdag om middernacht moest er een bod liggen dat voor de gemeente en Friedberg & Mahn acceptabel was.

,,De gemeente heeft vernomen dat er geen biedingen zijn ontvangen. We wachten de zitting van 2 maart af’’, zegt gemeentelijk woordvoerster Joyce in ’t Veld.

Ina Molenaar, de nieuwe advocaat van Rob Scholte, houdt zich op de vlakte: ,,We zijn ermee bezig. Ik kan nog niets concreets zeggen. Inhoudelijk kunnen we waarschijnlijk pas komende dinsdag op de zitting vertellen wat het resultaat is. Het gaat om grote investeringen. We zijn nog in gesprek met gegadigden.’’

Rechter Saarloos heeft op de laatste zitting duidelijk gemaakt dat hij komende week de knoop doorhakt. Als er geen bod is dat hoger ligt dan 350.000 euro, mag de gemeente de kunstcollectie laten veilen.

Noordhollands Dagblad